| |||||||
Recension
Yola
Stand For Myself
(Easy Eye Sound)
Vi som besökte Rolling Rootsy Revue 2017 fick möta en artist som hade framtiden för sig. Redan då trollband Yola Carter oss med en mäktigt tung och kraftfull sångröst. Och på den vägen är det. Nu är Yola aktuell med sitt andra album ”Stand For Myself”. Vilket precis är vad hon gör. Även om Yola nog har fått visst stöd och styrning av Dan Auerbach, som står som kompositör, gitarrist och producent. Men samtidigt vet vi att där Dan Auerbach har ett finger med i spelet brukar det också bli ett bra resultat. Så också här.
Yola föddes annars i en sliten arbetarstadsdel i Bristol, i sydvästra England 1983 som Yolanda Claire Quartey. Är alltså inte purung och har en brokig musikalisk karriär fram till soloperioden startade 2013. En första solo-EP, ”Orphan Offering”, 2016 öppnade också ögon och dörrar till vidare framgångar. Ett första album, ”Walk Through Fire”, kom 2019 och fick ett mycket positivt mottagande.
”Stand For Myself” är ett lite mer friserat album med ett lite mer popigt sound än det föregående albumet. Samtidigt finns det mycket protest och orättvisor i texterna. Det är inget protestalbum men ett album som lyfter fram de förtryckta, de utnyttjade och kallar till kamp bland de som puttats åt sidan och trampats på. Som tydligt lyft fram i den inledande soulfyllda ”Barely Alive” med de ensamma, de isolerade, de knappt vid liv – men som överlever. ”Diamond Studded Shoes” är inte en protestsång, det är en kampsång. Eldigt snabb med en revolutionär ådra. En kombination av J. J. Cales gitarr och The Staple Singers glöd.
”Be My Friend” är country med steelgitarr och sånghjälp av vännen och folkrockstjärnan Brandi Carlile. ”Dancing Away My Tears” är en uppbrottssång i discotappning med fint blås. Like a Photograph” blir countrypop som Dusty Springfield och ”Whatever You Want” rockar iväg påeldad av The McCrary Sisters.
På ”Stand For Myself blandas olika musikstilar, som lyft fram av fantastiska musiker, och tar Yola till en helt ny nivå. Gamlingar som Bobby Wood och Billy Sanford samsas med nykomlingar som Nick Movshon och Aaron Frazer.
Rösten är Yolas främsta instrument. Ett instrument som hon nu har utvecklat, finslipat och med fingertoppskänsla anpassat efter texterna, arrangemang och instrumenten. Hamnar någonstans mellan Amy Winehouse och Tina Turner. Man förstår varför Yola har blivit utvald att spela Sister Rosetta Tharpe i den kommande filmen om Elvis Presley. Den och mer från Yola ser vi fram emot.