Aldridge, Hannah
Razor Wire
(Trodden Black Entertainment)

Begreppet ”Dark Americana” eller ”Dark Country” dyker upp i rubrikerna när Hannah Aldridges hyllade debutskiva ”Razor Wire” recenseras eller avhandlas i musikpressen. Det är hon själv som kallat sin musik så. Jag förstår mycket väl vad hon vill understryka men jag tycker samtidigt det är ett överflödigt förtydligande. Den äkta countryn har ju alltid innehållit svärta.

Glädjande nog handlar det om den äkta varan på denna skiva. Jag har lyssnat på den i två veckor och det är en skiva som bara växer för varje gång man hör den. Fröken Aldridge har en lite mörk och förförisk röst med bra soulkänsla som hon använder mycket väl. Arrangemangen är smakfulla och genomarbetade. Klaviatur, steel samt akustiska och elektriska gitarrer dominerar och musiken är fyllig och varierad i sin textur utan att vara överarbetad.

Viktigast av allt är naturligtvis låtkvaliten och även i detta avseende imponerar Hannah Aldridge stort. Hon står bakom alla skivans spår utom ett (den tunga rocklåten ”Try” som skrivits av kollegan Jason Isbell). Detta är ett sällsynt starkt och ambitiöst debutalbum där varje låt håller hög klass och där både text och melodi fungerar lika bra. Mest direkta är kanske uptempo-låtarna som inledande ”You Ain’t Worth The Fight”, den gotiska och skräckfyllda ”Old Ghost” och den fräcka ”Howlin’ Bones”. Men efter upprepade genomlyssningar börjar de många balladerna också träda fram som de höjdpunkter de faktiskt är: Den mäktiga mördarballaden ”Strand of Pearls” där suggestiva toner på såg utgör ett kusligt inslag, den vackra titellåten (som vi får i två versioner), ”den härligt typiska countryballaden ”Lie Like You Love Me” och den intressanta och realistiska fängelseskildringen ”Parchman”. Jag kunde nämna dem allihop, för ingen låt är dålig.

Det här är alltså välgjord och modern country med respekt för rötterna, lite soulkänsla (som ju anstår en dotter till en av nyckelpersonerna bakom Fame-studion i Muscle Shoals) och en dos av gotisk sydstatstematik. Nu återstår det bara att se om Hannah Aldridge levererar även på scenen. För alla som är intresserade av americana och country bör ju tveklöst komma till den första och enda Sverigespelningen som går av stapeln i Kristianstad den 21 mars.

/Roger Jönsson