Bäst 2014

Årets skivor:
1) Rosanne Cash: »The River & The Thread« (Blue Note)
Avskalat, tystlåtet och försiktigt. Ändå fullt av amerikana: country, blues, jazz, gospel, rockabilly och rock, folksång och sångpoesi. Många sångtexter har sin upprinnelse i en resa genom sydstaterna som Rosanne Cash gjorde då pappa Johnnys barndomshem skulle bli museum. Att lyssna blir en resa i tid och rum.
2) Maritza Horn: »Just like Greta« (Brus & Knaster)
Hon gör något enastående. I dessa nio låtar av Van Morrison har Maritza Horn liksom frilagt kompositören från sångaren. Fortfarande hans kompositioner men det är som om hon bosatt sig i sångerna, levt med dem och vårdat dem, för att nu framföra sångerna så att hennes dunkande hjärta hörs i varje ord, ton och andhämtning.
3) Ale Möller, Hans Ek, Lena Willemark, Västerås Sinfonietta: »The Nordan Suite« (Prophone)
Folksångerskan Lena Willemark har så stark personlighet och månginstrumentalisten Ale Möller är ännu svårare att styra, så ett samarbete med dirigenten Hans Ek och Västerås Sinfonietta kan aldrig handla om att förvandla folk- till konstmusik.
4) Noura Mint Seymali: »Tzenni« (Glitterbeat)
Också Noura Mint Seymali från Mauretanien och hennes make Jeiche Ould Chighaly hör till den genre som västvärlden kallar »ökenblues«. Traditionen hörs i hennes sång, samtidigt som hon – med komp av maken på tidinit (traditionell luta) och skrikande, psykedelisk elgitarr – sjunger sig och traditionen in i framtiden.
5) Merit Hemmingson: »Hommage till Jan« (Fire Egg)
Det har hänt något med Merit Hemmingsons hammondorgel. Den skorrar och brusar, knarrar som om den fått ont i hjärtat och hela kroppen. Låtarna har hämtats från jazzpianisten Jan Johansson men hon spelar spelar inte jazz utan snarare rock – psykedelisk rock.
6) Thyra Karlsson: »Sångarporträtt« (Caprice)
7) Lelo Nika Septet: »Experiences« (A Records)
8) Jan Hammarlund / Malvina Reynolds: "Uncovered (Skördemåne)
9) Ralsgård & Tullberg +1 (Kap Syd)
10) Brian Kramer: »Full Circle« (BKB)
Ovanstående är min årslista i Hifi & Musik, i KB/YA/TA tillkom på andra respektive tredje plats:
2) Ellekari Sander / The Other Woman (Hoob)
Jazzsången återföds. Många misslyckas med att tolka de gamla standarflåtarna som redan sjungits plus 100 gånger. Ellekari Sander, vokalist i bandet The Other Woman, synar orden, tonerna, rytmerna med hjärtat som stetoskop. För att sen sjunga dem igen som de lät – men ändå inte alls.
3) Azealia Banks: “Broke With Expensive Taste” (Prospect Park)
Attityden. Orden, förstås. Men ännu mer rytmerna. Eller musiken. Det här är hiphop som musik. Så mycket mer än ord med budskap till upprepade beats. Varierat och omväxlande. Azealia Banks rappar och sjunger till bakgrunder som byter mellan hiphop, house, r&b, afro, salsaparty och industrinoise.
Årets julskiva:
The Blind Boys of Alabama / Taj Mahal: "Titel: Talkin´ Christmas” (Sony)
Fler av årets skivor, I vilken ordning som helst:
Sousou & Maher Cissoko: "Africa Moo Baalu” (Aliya Connection)
Gunnar Idenstam: »La mer / Boléro / La valse« (Bis)
Cecilia Persson: "Open Rein” (Hoob)
Ahlberg, Ek & Roswall: »Näktergalen« (Dimma)
Cigdem Aslan: “Mortissa” (Asphalt Tango)
Chris Smither: "Still On The Levee” (Signature Sounds)
Hjort Anders och Blank Anders: ”Två legendariska spelmän i unika ljudinspelningar och på film" (Wax Records)
John Adams / Peter Sellars, Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic och Los Angeles Master Chorale: "The Gospel According To The Other Mary” (Deutsche Grammophone)
Eric Bibb: "Jericho Road” (Dixiefrog)
Miriam Aïda: "É de lei” (Connective)
Seun Kuti & Egypt 80: »A Long Way To The Beginning« (Because)
Habib Koité: »Soô« (Contre Jour)
Vagabond Ways (Vacaloca Records)
Arbete och Fritid: »… sen dansar vi ut« (Hurv)
Povel Ramel: »Debut« (Warner)
Sofie Livebrant: »Några Karin« (Playground)
Robin Williamson: "Trusting In The Rising Light” (ECM)
Sturgill Simpson: "Metamodern Sounds In Country Music” (Rootsy)
Lina Nyberg: "The Sirenades” (Hoob)
1) Rosanne Cash: »The River & The Thread« (Blue Note)
Avskalat, tystlåtet och försiktigt. Ändå fullt av amerikana: country, blues, jazz, gospel, rockabilly och rock, folksång och sångpoesi. Många sångtexter har sin upprinnelse i en resa genom sydstaterna som Rosanne Cash gjorde då pappa Johnnys barndomshem skulle bli museum. Att lyssna blir en resa i tid och rum.
2) Maritza Horn: »Just like Greta« (Brus & Knaster)
Hon gör något enastående. I dessa nio låtar av Van Morrison har Maritza Horn liksom frilagt kompositören från sångaren. Fortfarande hans kompositioner men det är som om hon bosatt sig i sångerna, levt med dem och vårdat dem, för att nu framföra sångerna så att hennes dunkande hjärta hörs i varje ord, ton och andhämtning.
3) Ale Möller, Hans Ek, Lena Willemark, Västerås Sinfonietta: »The Nordan Suite« (Prophone)
Folksångerskan Lena Willemark har så stark personlighet och månginstrumentalisten Ale Möller är ännu svårare att styra, så ett samarbete med dirigenten Hans Ek och Västerås Sinfonietta kan aldrig handla om att förvandla folk- till konstmusik.
4) Noura Mint Seymali: »Tzenni« (Glitterbeat)
Också Noura Mint Seymali från Mauretanien och hennes make Jeiche Ould Chighaly hör till den genre som västvärlden kallar »ökenblues«. Traditionen hörs i hennes sång, samtidigt som hon – med komp av maken på tidinit (traditionell luta) och skrikande, psykedelisk elgitarr – sjunger sig och traditionen in i framtiden.
5) Merit Hemmingson: »Hommage till Jan« (Fire Egg)
Det har hänt något med Merit Hemmingsons hammondorgel. Den skorrar och brusar, knarrar som om den fått ont i hjärtat och hela kroppen. Låtarna har hämtats från jazzpianisten Jan Johansson men hon spelar spelar inte jazz utan snarare rock – psykedelisk rock.
6) Thyra Karlsson: »Sångarporträtt« (Caprice)
7) Lelo Nika Septet: »Experiences« (A Records)
8) Jan Hammarlund / Malvina Reynolds: "Uncovered (Skördemåne)
9) Ralsgård & Tullberg +1 (Kap Syd)
10) Brian Kramer: »Full Circle« (BKB)
Ovanstående är min årslista i Hifi & Musik, i KB/YA/TA tillkom på andra respektive tredje plats:
2) Ellekari Sander / The Other Woman (Hoob)
Jazzsången återföds. Många misslyckas med att tolka de gamla standarflåtarna som redan sjungits plus 100 gånger. Ellekari Sander, vokalist i bandet The Other Woman, synar orden, tonerna, rytmerna med hjärtat som stetoskop. För att sen sjunga dem igen som de lät – men ändå inte alls.
3) Azealia Banks: “Broke With Expensive Taste” (Prospect Park)
Attityden. Orden, förstås. Men ännu mer rytmerna. Eller musiken. Det här är hiphop som musik. Så mycket mer än ord med budskap till upprepade beats. Varierat och omväxlande. Azealia Banks rappar och sjunger till bakgrunder som byter mellan hiphop, house, r&b, afro, salsaparty och industrinoise.
Årets julskiva:
The Blind Boys of Alabama / Taj Mahal: "Titel: Talkin´ Christmas” (Sony)
Fler av årets skivor, I vilken ordning som helst:
Sousou & Maher Cissoko: "Africa Moo Baalu” (Aliya Connection)
Gunnar Idenstam: »La mer / Boléro / La valse« (Bis)
Cecilia Persson: "Open Rein” (Hoob)
Ahlberg, Ek & Roswall: »Näktergalen« (Dimma)
Cigdem Aslan: “Mortissa” (Asphalt Tango)
Chris Smither: "Still On The Levee” (Signature Sounds)
Hjort Anders och Blank Anders: ”Två legendariska spelmän i unika ljudinspelningar och på film" (Wax Records)
John Adams / Peter Sellars, Gustavo Dudamel, Los Angeles Philharmonic och Los Angeles Master Chorale: "The Gospel According To The Other Mary” (Deutsche Grammophone)
Eric Bibb: "Jericho Road” (Dixiefrog)
Miriam Aïda: "É de lei” (Connective)
Seun Kuti & Egypt 80: »A Long Way To The Beginning« (Because)
Habib Koité: »Soô« (Contre Jour)
Vagabond Ways (Vacaloca Records)
Arbete och Fritid: »… sen dansar vi ut« (Hurv)
Povel Ramel: »Debut« (Warner)
Sofie Livebrant: »Några Karin« (Playground)
Robin Williamson: "Trusting In The Rising Light” (ECM)
Sturgill Simpson: "Metamodern Sounds In Country Music” (Rootsy)
Lina Nyberg: "The Sirenades” (Hoob)
Skrivet av Bengt Eriksson