Kärlekstexter till sånger

Vi som är musikintresserade och bor inom Sydsvenskans spridningsområde missar förstås inte Lennart Perssons numera veckoliga texter om olika låtar ur populärmusikhistorien. Ett urval har samlats i boken »Sånger om kärlek« (Modernista).

Varför valde du att ta med texter om just kärlekssånger?

– Jag tvekade länge, visste inte vilket urval jag skulle göra. Det var min tjej som sa att jag skulle ha kärlekssånger som tema. För då skriver jag bäst, tycker hon, när jag skriver om kärlek. Strax blev det lättare att välja också, en del texter gick genast bort. Och så kan nästa samling heta »Sånger om allt annat än kärlek«.

– Kärlek finns ju i mitten av allt liv. Det är kärleken vi jagar efter, sörjer och jublar över. Det finns dessutom många sorters kärlek. En text handlar om »This Land is Your Land« av Woody Guthrie. En sång som inte skildrar ett kärleksförhållande mellan två människor utan mellan en människa och ett land.

Borde inte boktiteln hellre ha varit till exempel »Kärlekstexter till sånger«? (Ingen bra titel men ungefär så.) Du skriver om en av rockens kåtaste inspelningar, »Great Balls of Fire« med Jerry Lee Lewis, en av de mest drabbande, sorgliga och även mest befriande kärlekssångerna, »Love Hurts« med Gram Parsons & Emmylou Harris, en av de ömmaste och ömkligaste kärlekssånger jag vet, »The Lady Came from Baltimore« med Tim Hardin, en kampsång för kvinnors rätt till kärlek och sexualitet, »Woman´s Love Rights« med Laura Lee, och så vidare. Ändå finns den största kärleken, tycker jag, i dina texter, i ditt sätt jag att sätt att skriva om och hylla något som ju brukar anses så simpelt som snabblyssnade poplåtar på ett par minuter plus.

– För mig är musik både den enklaste och mest högtstående formen av kultur. Sånger knyter ihop länder, människor, tankar. En låt kräver så lite och ändå kan den förändra ens liv. Och gör det också, en gång och en gång till.
– Du har väl hört allt? säger folk. Nej, det finns alltid en ny låt som jag inte hört och som kan förändra mitt liv, ännu en gång. Jag skulle kunna fortsätta att skriva om låtar varenda vecka i 100 år!

Visst hände det något med musikskribenten Lennart Persson på 80-talet? Minns inte vilken tidning det var men plötsligt började en av dina texter om någon skiva att leva och grep tag i mig.

Lennart ler och säger:
– När jag började skriva på 70-talet så brydde jag mig inte så mycket om hur jag skrev. Då var det viktigast att ge tips på bra musik. Det är fortfarande viktigt men också skrivandet har blivit allt mer viktigt.

Till boken »Sånger om kärlek« har Lennart Persson sett över och »rättat” tidningstexterna samt kompletterat med skivtips. Texter som han skriver till Sydsvenskan kan i sin tur vara en bearbetning av någon tidigare recension.

– Allting ska vara så jävla kort nu för tiden. Det har hänt att jag hämnats på en »oförstående« redaktör som tvingat mig att korta ner. Som skivrecensent blir man allt mer en haiku-poet. Man tvingas rensa i varenda mening för att hinna säga något.
– I Sydsvenskan har jag fått möjlighet att skriva lite längre och utveckla en tanke. Även om Sydsvenskan-texterna också blivit kortare.


Lennart Perssons veckolåtkrönikor hittas på www.sydsvenskan.se/noje

Bild: Lennart Persson i skivaffären Musik och Konst (för längesen, på 80-talet nån gång). Foto: Birgitta Olsson


Skrivet av Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2018

Ann-Marie Löfdahl: »Visor i Oravais« Emma Ahlberg Ek: »Hillevi« Groupa: “Kind Of Folk Vol 2: Norway” Martin Simpson: “Blues & Tribulations” Marin / Egeland: “Sorpesole” Lena Jonsson: “Places” Unni Boksasp: “Opus 72017” Nordic Raga Ahlberg, Ek & Roswall: »Till dans« Hazelius Hedin: “Jorland” Sudan Dudan: »Heimen der ute« Dagny i forsen Per Gudmundson / Bengan Janson: »Hjeltamôs« Frode Haltli: »Avant Folk« Ingfrid Breie Nyhus: »Slåttepiano« GKN5: »Bestastovo« Långbacka/Bådagård: »Wake Us Up« Bridget Marsden & Leif Ottosson: »Sea Of Trees« Anandi Bhattacharya: »Joys Abound« Toure Kunda: »Lambi golo« Seun Kuti: »Black Times« Mariza: »Mariza« Lio: »Lio canta Caymmi« Jalal & Ruhollah: »Inshallah« Angélique Kidjo: “Remain In Light Robert »Robi« Svärd: »Alquimia« Canzoniere Grecanico Salentino: “Canzoniere” Inger Marie: »Feels Like Home« Don Cherry: “Home Boy, Sister Out” Bröderna Johansson: »Nordic Blue« Joel Lyssarides: »Dreamer« We Float: “What’s Really Real?” Lisa Grotherus: “Dekontee” Josefine Cronholm: “Ember” Sisters of Invention: “Sol” Lana Trio with Sofia Jernberg Idka Jazz: “The Onion’s Core” Susanna Risberg: “Vilddjur” Amanda Ginsburg: “Jag har funderat på en sak” Aalberg/Kullhammar/Zetterberg/Santos Silva: »Basement Sessions Vol 4 (The Bali Tapes)« Kurt Elling: »The Questions« Gurls: »Run, Boy, Run« Nicolai Dunger: »Terror & Tradition« Françoise Hardy: »Personne d´autre« Joan Baez: “Whistle Down The Wind” Hélène Bohman Blomqvist: “Vi är de levande” Göran Fristorp: »… sjunger Edfelt« Maritza Horn: »Innan elden brunnit ut« Mikael Samuelson & Mats Bergström: »Olle Adolphson 14 sånger« Anna Ihlis: »Avskedet 1864-2018« Amy Helm: »This Too Shall Light« Kate Campbell: »Damn Sure Blue« Aisha Burns: »Argonauta« Judy Dyble: “Earth Is Sleeping” Claes Janson: »Till mina polare« Gunnar Källström: »Så in i väggen« Tom Rush: »Voices« Ulrika Nätterdal: »Hjärtkamrat Karlsson« First Aid Kit: “Ruins” Landstrom: »Whitewater« Luke Winslow-King: »Blue Mesa« Willie Nelson: “Last Man Standing” Joshua Hedley: »Mr Jukebox« Eva Hillered: »New Me« Ester Brohus: »Heart Of The Country« Cliff Westfall: »Baby You Win« Cassius Lambert: “Symmetri” Träden Anders F Rönnblom: »Det hysteriska draget nerför Tarschan Boulevard« Richard Thompson: »13 Rivers« Albin Lee Meldau: »About You« Beatles: “White Album” Shemekia Copeland: »America´s Child« Sue Foley: “The Ice Queen” Rory Block: “A Woman´s Soul: A Tribute To Bessie Smith” General Knas: “Reggaestrerad” Jordi Savall: »Venezia Millenaria (700-1797)« Yo-Yo Ma: »Bach Cello Suits« Cecilia Bartoli: “Antonio Vivaldi” Hilary Hahn: “Plays Bach” Vikingur Ólafsson: “Johann Sebastian Bach” Anne Sofie von Otter: “A Simple Song” Iver Kleive/Knut Reiersrud: »Nat i december«
 
Bengt Eriksson
Toplista

Bäst 2005

Bebo Valdés »Bebo de Cuba« (Calle 54) Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson på “Svarta ballader» (Amigo) och julkoraler på “Jul i folkton« (Amigo) Kraja »Vackert väder!« (Drone) Wille Toors »Spelar låtar« (Sugarbeat It), Lennart Gybrant & Anders Norudde “Böndernas underverk – Låtar från Visnum» (Giga), Kalle Almlöf & Johnny Soling «Öst och Väst» (Giga), Jonas Knutsson & Johan Norberg «Cow Cow: Norrland II» (Act) och Anders Svensson «Bara för ros skull” (Giga) Ellika & Solo »Abaraká! Tack!« (Xource), Soneros All Stars »¡Dime nagüe!« (Soneros), Lelo »Beyond Borders« (dB), Suzana Barmanî »Lê lê « (Anadolu) och Ale Möller framförandes »Stilla natt« på orientaliskt ornamenterad mandola (albumet »Jul i folkton«) Martha Wainwright (V2), Sofia Karlsson »Svarta ballader«(Amigo), Rufus Wainwright »Want Two« (Dreamworks) och Teddy Thompson »Separate Ways« (Verve) Laleh (Telegram) Laleh (Telegram), Edith Söderström “Timmar på taket» (Capitol) och Maud Lindström «Strategivisor för kärlekskritiker ” (Troglodyt) Ossler »Krank« (Dust), Johan Heltne “Skisser av en vacker plats» (Hemlandssånger) och Timbuktu “Alla vill till himmelen men ingen vill dö« (Juju) Maria Lindström »Solens röda äpple« (YTF(r)) Musikgruppen RAA »Onda be« (Gason) och James Hollingworth »Conclusions« (Hollingworth) Vashti Bunyan »Lookaftering« (Fat Cat) Susheela Raman »Music For Crocodiles« (Virgin Narada) Cristina Branco »Ulisses« (Universal), Mariza »Transparente« (World Connection) och Mísia »Drama Box« (Naïve) Konono No 1 »Congotronics« (Crammed) och Bantu feat
 
Bengt Eriksson
Laddar mer