| |||||||
Jonas Ericson: 2012-08-23 00:47 | Det här är ingen kritisk fråga som vill väcka debatt. Ännu mindre är det fråga som rymmer den minsta kritik av Bengts recension. Jag tycker bara att följande ur Bengts recension är allmänt spännande: » Fast på 70-talet tycke jag att «Orangie Music Society var en bra, naturlig och helt logisk platta, en självklar del av tiden. Under tiden som gått har musiken vuxit till något häpnadsväckande». Det där kan jag känna igen. Men vad är det som har hänt? Vad är det som gör att man kan uppleva musik då på ett delvis annat sätt nu? Om «då» var ett sammanhang där det lät «naturligt» kan «nu»ett vara sammanhang som gör att dåtid kan låta «häpnadsväckande"? Eller är det inte sammanhanget utan den personliga erfarenheten som kan skapa detta fenomen? Är det livet och lyssningserfarenheten som skapar dessa skillnader i lyssningar? Bara funderingar, någon annan som har det? | |
Bengt Eriksson: 2012-08-23 07:05 | För mig: Idag anses det så märkligt att olika musikkulturer kan samverka att det fått ett speciellt namn, världsmusik, och det anses extra spännande när musiker från olika delar av världen placeras i samma studio för att - nästan tvångsmässigt - skapa världsmusik. När olika musikkulturer/musiker blandades och spelade ihop på 60- och 70-talen så ansågs det helt naturligt. Ingen reagerade speciellt på det. Var det bra så var det bra - och ett naturligt sätt att uttrycka sig musikaliskt. | |
Jonas Ericson: 2012-08-23 10:43 | Har denna förändring påverkat dig som lyssnare? Är det omständigheter i dagens världsmusik - som i din beskrivning ovan - som gör att denna platta blir häpnadsväckande för dig nu? | |
Bengt Eriksson: 2012-08-23 11:05 | Det är det »påtvingade« i dagens världsmusik - t o m själva ordet skapades ju av skivindustrin om än av små skivmärken - som gjort inte bara Don Cherry-dubbeln utan flera skivor från 60- och 70-talen, ta Incredible String Bands andra album, snacka om världsmusikalisk blandning, till »häpnadsväckande« vid en återlyssning. När liknande musik skapas idag så anses det speciellt och märkvärdigt, då musiker spelade och blandade såhär på 60- och 70-talen så reagerade ingen för att det skulle vara nåt speciellt. Det var bra - och naturlig - musik. Varken mer eller mindre. Det är alltså inte Don Cherry-musiken i sig som är häpnadsväckande utan att han så tidigt skapade den här världsmusikaliska blandningen som togs emot med självklarhet. | |
Lista ämnen Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg