| |||||||
Håkan: 2009-03-27 16:17 | Missförstå mig inte, det finns massor med »skräp« bland det som ibland går som »experimentellt« och »avantgarde« - och säkert brilliant ditto som passerar min uppfattningsförmåga på molnfri höjd. Men det HÄR blev jag fångade mig. Jag satt som klistrad vid första genomlyssningen och får inte nog av att se på det och höra det. Fred Frith www.youtube.com/watch?v=M2WSeZZV6iQ | |
Dan Persson: 2009-03-27 18:29 | Intressant hur diverse avantgardiskt »oväsen« har influerat rock och jazzmusiker, Tom Waits hade knappats kunnat göra Swordfishtrombones utan inspiration från en man som Harry Partch: www.youtube.com/watch?v=5OH0WgLgaAM&feature=related Miles Davis var väldigt intresserad av Karl-Heinz Stockhausen: www.youtube.com/watch?v=K0h0ApJAeSg Zappa's stora idol var Edgar Varese: www.youtube.com/watch?v=a9mg4KHqRPw Byrds inspirerades av John Coltrane till Eight miles high. www.youtube.com/watch?v=92T4DQqQApE Och Gud vet var Tim Buckley's Starsailor och Captain Beefheart's Trout mask replica kom ifrån, outer space? | |
Leif Thureson: 2009-03-27 22:11 | Var det inte John Lennon som skojade om att »Avantgarde is french for bullshit«.. | |
Dan Persson: 2009-03-27 22:20 | Dizzy Gillespie fick sparken för att han spelade »chinese music«... | |
Magnus Eriksson: 2009-03-27 22:30 | John Lennon sa en hel del dumheter. | |
Johan Kronquist: 2009-03-27 22:45 | Jag må vara en trångsynt torris men jag är nog inne på Lennons linje där. Jag vill gärna hålla det enkelt och begripligt. Varför krångla till det? Och varför störa vackra melodier med oljud? »Trout Mask Replica« har jag sålt två gånger vid det här laget. Tom Waits är en av få som hittat balansen där. Möjligtvis Danny Cohen och Johnny Dowd också. | |
Magnus Eriksson: 2009-03-27 22:46 | Tack för många bra tips. Fred Frith-klippet var kanon. Ett annat fint klipp med Frith och John Zorn: www.youtube.com/watch?v=Z3geD3ZuPMA&NR=1 | |
Daniel Persson: 2009-03-28 04:48 | »Jag må vara en trångsynt torris men jag är nog inne på Lennons linje där. Jag vill gärna hålla det enkelt och begripligt. Varför krångla till det? Och varför störa vackra melodier med oljud?« Varför inte krångla till det? Inget fel på att »keep it simple« och skriva vackra melodier men det hade varit jävligt tråkigt om alla höll sig inom en sådan snäv ram. | |
Dan Persson: 2009-03-28 06:08 | Jag förstår inte hur man kan förminska Lennon till endast ett popsnöre och rocker med skinnpaj. Han var definitivt en av de »skyldiga« till att mötet mellan pop och avantgarde noise uppstod - Stockhausen diggade säkert radiosurret i »I am the walrus« och baklängesgrejerna i »Tomorrow never knows«. Och Lennon blev ju uppenbart intresserad och inspirerad av Yoko Ono's lekfulla Fluxus experiment. | |
Daniel Persson: 2009-03-28 06:30 | Fast är det någon som förminskar Lennon till ett popsnöre i den här tråden? Jag uppfattar det som vi behandlade hans uttalande om att »avantgarde is french for bullshit«, inte hans samlade musikaliska gärning. | |
Magnus Eriksson: 2009-03-28 08:21 | Möjligen kan det se ut som att jag förminskade Lennon. Men jag syftade bara på hans verbalspråkliga retorik. Och han sade tveköst massor av dumheter. Och allvarligare sådana: Hur var det egentligen med hans anklagelser mot Maharishi? Andra som var med vi tillfället, som Donovan, hävdar att han bara hittade på. Och naturligtvis skall inte Lennons musikaliska oeuvre förminskas av hans verbala dumheter. Han gjorde massor av bra, även sant experimentell musik. Och så lite sant romantiska stämningar för er, mina kära vänner, att dela med er älskade i stearinljusets lite dröjande fladdrade sken: www.youtube.com/watch?v=Jhlf4egGpGg | |
Leif Thureson: 2009-03-28 08:25 | Ja vad menade han egentligen? Det kanske var hans reaktionära alter ego Dr. Winston O'Boogie som stod för påhoppet.. | |
Magnus Eriksson: 2009-03-28 08:36 | Strunta i Lennon och försjunk i de här vackra stämningarna: www.youtube.com/watch?v=xMLImDAxKoI | |
Johan Kronquist: 2009-03-28 08:49 | Jag lät kanske onödigt rigid ovan. Nog kan jag lyssna på och njuta av experimentell musik också. Men jag tröttnar oftast ganska snabbt när det blir för »konstigt«. För mig är melodin helig. Sån är jag. | |
Bengt Eriksson: 2009-03-28 12:15 | Experimentell musik är omätbart viktig för att nya musikformer ska kunna uppstå och äldre kunna utvecklas. Vad är experimentell musik förresten, hur mycket kan/får/ska musiker utveckla musiken, innan den blir »för« experimentell? Om så bara en enda människa lyssnar på musik av och med en eller flera experimenterande musiker så kan musiken vara oerhört betydelsefull, beroende på vem denna enda lyssnande människa är. Vem vet vad lyssnandet får lyssnaren att göra, i sin tur. | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg