| |||||||
Tom Skjeklesæther: 2015-03-17 22:03 | Dagbladet Sist helg var det nasjonale finaler i Melodi Grand Prix/ Schlagerfestivalen i Norge og Sverige. Som denne artikkelen slår fast, det er forskjellig interesse for dette i våre respektive land. Lurer på hva som gjør at Eurovision Song Contets har så sterk posisjon i Sverige? | |
Magnus Eriksson: 2015-03-18 08:57 | Nationell fördumning och nöjesjournalisternas anti-intellektualism och moraliska korruption är de två förklaringar jag omedelbart kommer på. | |
Tom Skjeklesæther: 2015-03-18 13:09 | Tar ikke opp dette for å sette meg på en høy hest. Det er ikke slik at vi uten videre blir kvitt dritten her i Norge heller. I noen år forsøkte NRK på å kopiere SR med å kjøre lokale delfinaler. Men det trynet til slutt, ikke minst fordi en rekke småsteder ikke syntes at de fikk igjen nok for de store summene NRK tvang dem til å bruke på vissvasset. I Norge er det å delta i Melodi Grand Prix fortsatt betraktet som en lukket avdeling som ingen seriøse artister stiller opp på. | |
Magnus Eriksson: 2015-03-18 22:34 | Det är samma sak i Sverige. Hasse Andersson har en så säker position att han ställde upp som en kul sak, tror jag. De andra »artisterna« är antingen nybörjare eller också ekorrar i det slutna systemet Idol - Melodifestivalen - julkonserter - Melodifestivalen - julkonserter etc etc ... | |
Tom Skjeklesæther: 2015-03-20 09:43 | Et veldig bra bilde; ekorrar i det slutna syememet Idol-Melodifestivalen, julkonserter, melodifetsivale, julkonserter etc etc.. Det er i denne fiktive verdenen problemet ligger. Det finnes et stort publikum, de som konsumerer mye/ mest TV og som tror på TV som formidlere av virkelighet, som ikke godtar/ er interessert i musikk (eller for den saks skyld andre foreteelser/ kulturuttrykk) om de ikke finnes på TV. Den interessante/ viktige musikken utvikles selvfølgelig alle andre steder enn under TV-kameraenes regisserte overvåking. Det store problem oppstår når TV får lov til å sette agendaen, opprettholde illusjonen om at det som skjer hos dem er av betydning. Det er det ikke og alle som jobber med TV gir fullstendig f... i musikk. De er utelukkende interessert i hvordan de skal bløffe nok tv-seeere. All idol/ talent-tv er svindel. Det handler om å dytte naive (primært unge) mennesker utfor et stup. | |
Leif Hansson: 2015-03-20 22:25 | Alltså... (först ska jag säga att jag blev oerhört förvånad över att jag klarade inloggningen hit; been a while = jag skriver i princip aldrig här) ...det Magnus säger är ju sant. Parallellt med den sanningen finns det andra sanningar. Förlåt, »«sanningar»«. ...och det du säger, Tom, är ju också sant. Men vi alla här vet ju allt det där...vi känner till alla svaren. Och det är väl »For better or worse«. Varför ställer du frågan? Vad vill du att någon ska säga, som du inte själv redan vet? Jag frågar i all stilla välmening, lugnt och stilla... :-) Just det här ämnet är ju så tröttsamt uttjatat. Melodifestivalen/Melodie Grand Prix kommer att överleva kackerlackorna och ingen vet varför men det kommer att finnas lika många teorier om varför, som det finns kackerlackor. Finns det något kvar att säga? Måste man ha en åsikt om allt? | |
Tom Skjeklesæther: 2015-03-21 13:30 | Mitt spørsmål var egentlig: Er det noen andre grunner enn det som fremføres i artikkelen i Dagbladet som gjør at Melodifestivalen er så mye større fenomen i Sverige enn det er i Norge? Den viktigste grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at norske medier har en trang til å sammenligne Norge med Sverige på musikkfeltet. Spesielt bugger det en del norske musikkjournalister at Sverige i så stor grad lykkes med å eksportere popmusikk til verdensmarkedet. Konklusjonen er ofte at Norge må lære av Sverige. Dette har også vært tilfelle på dette feltet, Melodifestivalen, derfor har NRK brukt store ressurser på å ta etter Sveriges metoder for å høyne interessen for Melodifestivalen. Uten å være i nærheten av å lykkes slik SVT åpenbart gjør. | |
Terje Hanstad: 2015-03-23 09:30 | Eurovision Song Contest rettferdigjør ikke lisenspengene. Skrekken er jo om man skal vinne dette fesjået. Da bruker statskanalen millioner av kroner på dette, og må kutte andre steder. ESC er noe man bør slutte å bruke lisenspenger på. | |
Magnus Eriksson: 2015-03-23 09:46 | I Sverige borde TV4 kunna ta över eländet, om företaget anser det lönsamt. Ett problem är ju annars att det är ett EBU-arrangemang, alltså public service-företagens organisation. Den medger dock medlemskap även för »public service-liknande« företag, och TV4 är med. Är något annat norskt företag än NR med i EBU? | |
Terje Hanstad: 2015-03-23 10:01 | TV2 | |
Magnus Eriksson: 2015-03-23 10:57 | Då kunde TV2 och TV4 slå sig samman ... | |
Tom Skjeklesæther: 2015-03-23 11:21 | TV3? | |
Magnus Eriksson: 2015-03-23 11:28 | TV3 är inte med i EBU, och kanske är ESC trots allt i intelligentaste laget för den skräpkanalen. Den får nöja sig med deckare och dokusåpor, som trots allt är snäppet under. | |
Lista ämnen Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg