Rootsy logo  
Rootsy logo
hägers dumheter (sida 1 av 7) | Nästa sida

Magnus Eriksson:
2012-07-30 11:57
 »Det finns fortfarande många mer eller mindre musikintresserade slölyssnare, som tror att med country menas den schablonartade och sirapssöta schlagermusik som sedan länge har producerats i Nashville. För den som vet bättre, är countrymusik idag en mängd olika stilar, där influenserna kan komma från både tung rock och smånätt jazz.«

Larz Lundgren: med vilken rätt sätter du dig till doms över lyssnare (»slölyssnare«) som finner kvaliteter i musiken från Nashville? Varför tror du att blott »countrymusik idag« präglas av stilblandningar? På vilka grunder räknar du dig till dem som »vet bättre«? Vet du egentligen så mycket om dagens musik från Nashville? Eller gårdagens?

Rune Häger:
2012-07-30 21:30
 Jag räknade nästan med en kommentar från Eriksson, när jag skrev mina rader om Nashville i recensionen av Shooter Jennings nya album. Men jag tycker ändå det är lite underligt att han själv inte känner igen resonemangen om att allt från Nashville låter fabrikstillverkat eller plastigt. Om han aldrig råkar ut för diskussioner om detta, kan det kanske bero på att det är meningslöst att diskutera med någon som alltid har rätt. Eriksson är ju känd för detta, att alltid ha rätt.
I mitt fall uttrycker han sig både som åklagare och domare, när han citerar några av mina meningar.
»Larz Lundgren: med vilken rätt sätter du dig till doms över lyssnare («slölyssnare») som finner kvaliteter i musiken från Nashville?«.
Detta är ju rent nonsens.
Mina advokater inser att jag låter var och en få lyssna på och tycka vad hon eller han vill. Vad jag kan hjälpa till med, om det behövs, det är att ge tips om sånt som inte är så uppmärksammat i media att det är allmänt bekant. Jag kan t ex tipsa om att det finns många fler stilar inom countrymusiken idag än någonsin förr och att detta även gäller i Nashville.
Alla har tydligen inte upptäckt detta och det är väl inte så konstigt?
Eriksson borde inte ha något att invända.
Men jag kände på mig att han skulle reagera.

Magnus Eriksson:
2012-07-30 21:43
 Jodå, jag känner igen resonemangen. Jag har hört och sett dem ad nauseam, men fördomarna blir inte sannare eller mindre enfaldiga för att de upprepas. Nonsens att du sätter dig till doms över lyssnarna? Läs vad du skrivit:

»Det finns fortfarande många mer eller mindre musikintresserade slölyssnare, som tror att med country menas den schablonartade och sirapssöta schlagermusik som sedan länge har producerats i Nashville.»

Du skriver att «slölyssnare» som kanske inte alltid är så intresserade av musik tror att «med country menas [Nashvilles] schablonartade och sirapssöta schlagermusik». Du sätter dig till doms genom att beteckna oss som anser att den countrymusik som skapas i Nashville är countrymusik som «slölyssnare".

Du hävdar också genom detta en egen, överlägsen kunskap och ett definitionsprivilegium. Det blir lite löjligt med tanke på att du aldrig visat några insikter eller kunskaper om countrymusik utöver rutinmässiga kommentarer om att de artister du råkar stöta på kommer att bli eller borde bli stjärnor, nu senast den sedan flera år väl etablerade Shooter Jennings. I sanning en initierad countrykritik.

Daniel Persson:
2012-07-30 22:04
 I alla fall här i Sverige så är jag tveksam till att särskilt många »slölyssnare« ens är särskilt medvetna om vad för musik som görs i Nashville idag. I USA säljer naturligtvis den kommersiella Nashville-countryn otroligt bra men jag har inte fått intrycket av att den går särskilt bra här i Sverige. Skulle du fråga en måttligt intresserad radiolyssnare här vad han eller hon tänker på när man säger country så tror jag att de två namnen som troligast skulle dyka upp skulle vara Johnny Cash och Dolly Parton.

Rune Häger:
2012-07-31 00:59
 Jag har tydligen trampat Eriksson på en öm tå.
Det är ordet »slölyssnare« som han hakar upp sig på och känner sig utpekad av, för han gillar en stil inom countrymusiken som har sitt ursprung i Nashville.
Om man bara slölyssnar på Nashvillecountry, så upptäcker man varken att den framförs av många duktiga artister eller att det finns många olika stilar inom countryn idag. Det var detta jag skrev.
Och detta har alltså fått Eriksson att gå i taket och bl a fått honom att ifrågasätta mina kunskaper om countrymusik.
Vad han har för åsikter om mig och mitt skrivande är inget jag retas upp av, han får tycka vad han vill.
Jag skriver inte för att briljera med kunskaper. För mig är det viktigare att förmedla vad musiken ger mig för känslor och upplevelser. Kanske kan sådana känslor och upplevelser göra andra nyfikna.
Och när jag skriver att en artist som Shooter Jennings bör kunna bli en etablerad stjärna, som sin far, så beror det på att hans musik har en förmåga att väcka känslor och ge mig upplevelser. Men än är han inte där. Hur många slölyssnare av countrymusik vet idag vem han är och hur han låter?
I sanning en berättigad fråga i den här debatten.

Magnus Eriksson:
2012-07-31 07:51
 Nädå, mina tår tål det mesta. Dock retar jag mig, som många forumbesökare vet, på de slentrianmässiga förkastelsedomarna över dagens Nashville - alltid dagens, aldrig gårdagens trots att även gårdagens och förrgårdagens Nashville drabbades av samma simplistiska kritik när dessa var »dagens Nashville«.

Vad Larz Lundgren (jag diskuterar inte med en preciös pseudonym) gjorde var att vädra dessa unkna fördomar (även i den här diskussionen: »allt från Nashville låter fabrikstillverkat eller plastigt«) och därtill faktiskt säger att den som finner kvaliteter i dagens Nashville, och rentav vågar kallar musiken för »country«, är en »slölyssnare«. Det senare är otillbörligt, det förra okunnigt.

Talet om att böra vara stjärna är ett ledmotiv i Lundgrens recensioner, eller ett tema med variationer. Det kan med förlov sagt bli ganska tjatigt.

Förmätenheten understryks av att Lundgren anser sig kunna »tipsa om att det finns många fler stilar inom countrymusiken idag än någonsin förr«. För det första kan den sakliga halten diskuteras, men låt går för den. Dock: var behöver läsare »tipsas« om det? Kanske i Lundgrens gamla forum »Kvällsposten« som dock hade en anständig countrykritiker i Olle Berggren. Men knappast på Rootsy. Här samlas, och stundom även samsas, habituéer av skilda slag med ett passionerat musikintresse. Att »tipsa [dem] om att det finns många fler stilar inom countrymusiken idag än någonsin förr« är att skriva dem på näsan.

Såvitt jag vet är det bara en av Rootsys besökare och / eller medarbetare som behöver en grundkurs om countrymusik. Det är Larz Lundgren.

Rune Häger:
2012-07-31 10:08
 Ja, då är vi framme vid Erikssons alltid lika förväntade personliga påhopp på den han diskuterar med. Det är likadant år efter år. Eriksson kan inte låta bli att utpeka sina motståndare i debatten som mindre kunniga (än han själv), de har alltid »unkna fördomar« som ska vädras och så vidare. Det är hans specialitet.
Och det är då jag avslutar mina inlägg i debatten.
Om jag behöver en grundkurs om countrymusik, så behöver Eriksson en grundkurs om hur media fungerar och påverkar. Han tycks t ex tro att läsarna här på Rootsy är ett gäng »habituéer av skilda slag«, som redan kan allt och inte behöver tipsas om någonting som rör deras passionerade musikintresse. Att det hela tiden tillkommer nya läsare, det har han tydligen aldrig funderat över. Att det som är välkänt för många kan vara nytt för andra, det har han inga tankar om.
Jag vet att det finns många yngre musikintresserade läsare här på Rootsy, läsare som söker sig hit för att här finns mycket som är nytt för dem – även om det kan handla om sånt som är självklart för oss i det äldre gardet.
När det gäller Nashville-sound så borde en sådan kunnig och paassionerad skribent som Eriksson säkert kunna skriva en intressant och innehållsrik artikel om detta. Men då skulle han alltså, enligt den egna bedömningen, skriva habituéerna »på näsan«. Intressant tanke som säger en del Eriksson och hans värld.
Naturligtvis behöver han inte gå i någon grundkurs om countrymusik.
Så vitt jag förstår är det bara han som kan leda den.

Daniel Persson:
2012-07-31 10:40
 Helt OT men jag blir lite nyfiken när Häger nu pratar om att det finns unga intresserade som läser här. Hur många unika besökare har egentligen den här sidan i genomsnitt per dag ungefär? Är det någon som vet det?

Håkan Olsson:
2012-07-31 10:59
 Just de senaste semesterveckorna har antalet besökare varit lite lägre än normalt. Men i vanliga fall ligger det på mellan 1000 och 1500 på vardagar och strax under 1000 på helgerna. Hur många av dem som är unika går inte att säga med de mätmetoder vi har.

Magnus Eriksson:
2012-07-31 11:26
 De artiklarna Larz Lundgren efterlyser från mig har jag skrivit i mer än tjugo år. De går att skriva utan att skriva läsaren på näsan. Jag tror att jag oftast lyckats med det, fast det avgör andra bättre.

Jag gick min grundkurs om countrymusik för fyrtiofem år sedan. En av de bästa lärarna var Jag Aghed. Sedan gick jag fortsättningslursen för bl a Lennart och Christer för dryga trettiofem år sedan. Fortbildningen sköter jag fortlöpande genom läsning av främst den amerikanska forskningen på fältet och lyssning på massor av musik, även sådan jag köper för egna beskattade penningar till skillnad från skråets notoriskt snåla skivtiggare.

Jag tror inte de yngre besökarna behöver upplysas om att countryn rymmer flera skilda stilar. Det torde vara självklart. Tips om skivor och musiker är en annan sak.

Jag har knappast skrivit ett personangrepp på Lundgren. Jag har konstaterat ett faktum, hans bristande kunskaper. De är uppenbara för var och en som läser hans recensioner. Jag har också konstaterat förmätenheten i att inta positionen av den som vet bättre: »För den som vet bättre, är countrymusik idag en mängd olika stilar, där influenserna kan komma från både tung rock och smånätt jazz.«

Är Larz Lundgren själv oskyldig till personliga påhopp? Läs ovan, i hans tidigare inlägg finns en del beskrivningar av mig som till icke ringa del rör min person. Det är också ett sätt besvara kritik om framförts i sak.

Daniel Persson:
2012-07-31 11:35
 Tack för informationen, Håkan. Det är ju fina siffror får jag säga för en sida som skriver om musik som ändå är relativt smal (om vi nu förutsätter att de flesta besökarna ändå är unika vilket de väl rimligtvis bör vara).

Magnus Eriksson:
2012-07-31 11:36
 Jag hörde häromåret av Jens en långt högre siffra på unika besökare. Jag vet inte hur han fick fram den dock, eller om det var en välgrundad skattning utifrån mätbara mönster. Minns du, Håkan?

Bo Sjögren:
2012-07-31 11:56
 Magnus: Jag hänger inte med på din logik; den skiljer sig i alla fall avsevärt från den jag uppfostrades med. Från meningen

»Det finns fortfarande många mer eller mindre musikintresserade slölyssnare, som tror att med country menas den schablonartade och sirapssöta schlagermusik som sedan länge har producerats i Nashville.»

tycks du dra två slutsatser: (1) [RH/LL] sätter [sig] till doms över lyssnare (»slölyssnare«) som finner kvaliteter i musiken från Nashville, och (2) »[detta] beteckna[r] oss som anser att den countrymusik som skapas i Nashville är countrymusik som 'slölyssnare'«.

Låt mig skriva om den ursprungliga meningen på ett mer »logiskt« sätt -- »Det existerar en delmängd av alla musiklyssnare som anser att påståendet 'country är ekvivalent med en viss delmängd av den musik som produceras i Nashville' är sant«. Såvitt jag kan förstå måste man dribbla friskt med både kvantorer och implikationspilar för att kunna dra de slutsatser Magnus tycks göra ur denna utsaga.

PS. När RH skriver om »... resonemangen om att allt från Nashville låter fabrikstillverkat eller plastigt« har han visserligen vänt på en kvantor, men genom att prata om »resonemang« får vi inte reda på hans åsikt i själva sakfrågan.

Magnus Eriksson:
2012-07-31 12:06
 Du har en poäng, Bo. Men: ur satsen kan även följande ståndpunkter härledas:

- att musiken från Nashville är schablonartad och sirapssöt;
- att den som uppfattar denna musik som country har fel.

Den senare satsen blir desto tydligare om vi kopplar till den efterföljande utsagan om »den som vet bättre«. Då följer som följer:

- att musiken från Nashville är schablonartad och sirapssöt;
- att den som uppfattar denna musik som country har fel;
- att den som gillar musiken i fråga och dessutom kallar den country är mindre vetande.

Bo Sjögren:
2012-07-31 13:43
 Magnus: Angående dina tre satser:

(1) Kvantor saknas -- »Det existerar musik från Nashville som är schablonartad och sirapssöt« kan utläsas ur utsagan, däremot inte det starkare »All musik från Nashville är schablonartad och sirapssöt«.

(2) För att härleda detta måste man lämna satslogiken och »läsa mellan raderna«, men jag kan hålla med om tolkningen (2a) »den som uppfattar denna musik som ekvivalent med country har fel«, medan jag inte tycker att man tolka det som (2b) »den som uppfattar denna musik som en delmängd av country har fel«.

(3) Nej, jag hänger inte alls med...

Låt mig skriva om RHs utsaga nr 2 (»För den som vet bättre, är countrymusik idag en mängd olika stilar, där influenserna kan komma från både tung rock och smånätt jazz.«): »Det existerar en delmängd av alla musiklyssnare (disjunkt från den tidigare och med större insikt i ämnet) som anser att påståendet 'country idag är en mängd olika stilar, där influenserna kan komma från både tung rock och smånätt jazz' är sant.«

Med den omskrivningen hoppas jag det är lätt att se varför jag inte alls hänger med på »Magnus' tredje sats« -- till att börja med hittar jag vare sig i RH1, RH2 eller någonstans mellan raderna någon utsaga om »den som gillar musiken i fråga« (musiken i fråga är antagligen den »musik från Nashville som är schablonartad och sirapssöt«). Att RH beskriver musiken i nedsättande termer som 'schablonartad' och 'sirapssöt' är naturligtvis ett dystert öde för oss alla som känner oss träffade, men det säger ingenting om vilken av de disjunkta mängderna musiklyssnare man tillhör. Själv menar jag mig (numera; på 70-talet trodde jag att country = Mats Rådberg et Co) tillhöra den andra, men ändå gilla, till exempel, Lobos »A cowboy afraid of horses«...

PS. Om jag skulle kritisera RH2 är det väl snarare för »idag« (har det inte »alltid« varit så?) och den »stängda« bisatsen, som kan (miss)tolkas som att det enbart är (vissa typer av) rock och jazz som influerar countryn.

Lista ämnen | Nästa sida
Föregående ämne | Nästa ämne

Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.