| |||||||
Tom Skjeklesæther: 2011-05-02 08:19 | I intervjuet med nye Mojo sier Emmylou Harris følgende om state of country: "Well it gor maybe too popular for its own good. There´s a lot of great country-influenced music, more rrotsy things that they call Americana: Gillian Welch or Buddy Miller. But it became homogenised. Why it did, I don´t understand. I have to be honest and say i dont really listen to country music anymore. We have satelitte radio, so I´ll listen to Outlaw Couuntry (a Sirius XM station), which will play everyone from Loretta Lynn to Neil Young, And that´s fantastic. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-02 08:23 | »Pieces of the Sky« och »Elite Hotel« kunde idag lika gärna spelats in av Carrie Underwood eller Miranda Lambert. | |
Tom Skjeklesæther: 2011-05-02 14:15 | Bortsett fra at det gjør de ikke. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-02 14:48 | Inte långt ifrån, poängen är att det finns en stark kontinuitet mellan Emmylou Harris fram till mitten av 90-talet och den scen hon nu kritiserar. | |
Bo Sjögren: 2011-05-02 18:53 | »Stark kontinuitet«? Jag känner bara till en betydelse av kontinuitet (ungefär »utan avbrott i tid och/eller rum«), och den passar inte riktigt in här -- finns det en betydelse jag inte känner till, eller menade du något i stil med konformitet, kongruens eller något annat kon-stigt...? | |
Magnus Eriksson: 2011-05-02 19:51 | ordet används som jag använde i det sammanhang jag använde det och med den betydelse jag använde... | |
Frank Östergren: 2011-05-02 23:07 | Magnus, snälla, nu är det nog gubbsjukan som styr tangenterna. Aldrig att Carrie och Miranda eller vad de där popdockorna heter skulle ha kunna spela in exempelvis »Elite hotel«. Jag ids inte ens motivera min åsikt, det är bara så självklart att det inte ens är en tänkbar tanke. Fan, det är ju som att påstå att Linda Bengtzing eller vad hon heter skulle ha kunnat spela in »Kär & galen«. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-02 23:12 | »Popdockorna«? Vad är det för klyscha? | |
Tom Skjeklesæther: 2011-05-02 23:46 | »I have to be honest and say i dont really listen to country music anymore«. Når Emmylou Harris uttaler dette, så er det i det minste grunn til å stoppe opp å tenke seg om en smule. Man kan jo konkludere med at det er Emmylou det er noe galt med. Eller man kan gjøre det motsatte, slå fast at det er countrymusikken som har gått seg vil. Et valg. Men faktum er at Emmylous kjærlighet til country har vært viktig for Nashville. Hun har hatt sentrale posisjonner i countrymusikkens organiasjoner, ved siden av sitt eget artistiske virke. Det burde bekymre noen at Emmylou ikke hører på country lenger. på søndag spilte hun hardcore countrysanger av Merle Haggard, George Jones, Louvin Brothers, Rodney Crowell og Townes van Zandt på scenen i Grieghallen. Backet av et bluegrass/ countryband med ståbass & trommer, mandolin/ fele og piano/ trekkspill som instrumentvalg. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-03 06:20 | Det finns mycket som är bekymmersamt i det här sammanhanget, t ex att Nashville idag inte är lika bra som för tjugo år sedan, eller för fyrtio eller femtio eller som Bristol för 84 år sedan. Men countryn har haft nedgångsperioder tidigare och hämtat sig. Det är också bekymmersamt att Emmylou Harris inte gjort någon riktigt bra skiva på femton år, liksom att countrykritiker som gör anspråk på att vara seriösa använder den sexistiska klyschan »popdockorna« om samtida artister eller kallar den på 70-talet utskällde George Jones (då betraktades han som popinfiltratör i den rena, fina countryn) för »hardcore« country. Vad nu country har med pornografi att göra. Som oskyldig ung man har jag aldrig förstått det. Vi kunde också vara så anti-auktoritära att vi säger att det faktum att Emmylou Harris inte lyssnar på ny countrymusik gör henne olämplig att fälla domar. Hon har ju inte hört den, eller hur? Det innebär för övrigt att Emmylou Harris countryintresse varade i trettiofem år, ungefär. Hon kände inte till musiken innan hon träffade Gram Parsons, och hennes intresse har nästan alltid varit tillbakablickande. Hon är mer imponerande som artist än som kritiker. | |
Tom Skjeklesæther: 2011-05-03 07:54 | Emmylou Harrisbor i Nashville. Hun lever i countrybransjen. At hun sier at hun ikke hører på country lenger betyr selvfølgelig at det hun hører ikke interesserer henne. Det er selvfølgelig ikke riktig at Emmylou ikke kjente til country når hun traff Parsons. Hun gjorde bl.a. en Hank Williams-sang på sitt første, pre-Gram, album. Men forholdet hennes til country var da, som tilfellet var for mange unge mennesker som vokste opp på 60-tallet, ikke udelt positivt. Det er riktig at Gram hjalp henne å finne dybden i musikken, til å forstå countrymusikkens sjel. At hun sier det hun sier om hvordan hun oppfatter musikken i dag, er i mine ører interessant. Flere av Emmylous plater, som jeg er enig i er ugjevne, inneholder likevel sanger/ fremføringer som stiller den vesentlgste delen av countrymusikken fullstendig i skyggen. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-03 08:32 | Att det bästa av Emmylou Harris är bättre än mycket annat håller jag naturligtvis med om. Men det var längesedan hon var en väsentlig countryartist. De sista riktigt bra skivorna var Ryman-albumet och »Cowgirl's Prayer«, »Red Dirt Girl« är också mer än anständig. Vem som helst på folkscenen kunde spelat in en Hank Williams-låt på sextiotalet. Det tydde inte på några djupgående insikter om countrymusik att hon hade med en på »Gliding Bird«. Det är väl den du syftar på? Jag har aldrig hört skivan. Emmylou Harris själv har ofta framhållit att hon inte visste något om country innan hon träffade Gram Parsons, även när jag intervjuat henne. Varför ska vi misstro henne på den punkten, om vi ska tro på vad hon säger om dagens countrymusik? Trots allt var hon en överklassunge och dramastudent.Det har aldrig varit countrymusikens rekryteringsbas, med undantag av Gram Parsons (fast han var teologistudent) och Emmylou Harris, förstås. Emmylou Harris har aldrig heller presterat en social kommentar av det slag som alltid varit central i countrymusiken. Att säga att hon alltid varit tillbakablickande var dock förhastat (förvånar mig att du inte slog ner på den punkten), men alltför mycket av en arkivarie, dock. Varför har Emmylou Harris aldrig presterat en sång som »Independence Day«, »I Fell down the Stairs«, »Just Across the Rio Grande«, »Christmas in Washington« eller »Something in the Rain«? | |
Tom Skjeklesæther: 2011-05-03 10:26 | Det stemmer at Emmylou ikke var noen countryekspert da hun møtte Gram Parsons. Hun var i begynnelsen av tyveårene, og opptatt av annen musikk, bl.a. sitt forbilde, Joan Baez. Men det er forskjell på det og å »ikke kjenne til musikken«. Hun vokste opp i Alabama. Om hun ikke skulle ha laget sanger som er sosiale kommentarer før, så gjør hun det på nye »Hard Bargain«, med »My name is Emmett Till«. At faren hennes var yrkesmilitær, kan neppe holdes opp som et argument for at hun ikke skulle kunne lage troverdig countrymusikk. I mesteparten av sin karriere har Emmylou vært tolker av andres materiale. Det er først de senere årene at hun selv har stått for store deler av sangene (med unntakk for »The ballad of Sally Rose«). Tolkerrollen er jo sentral i countryverdenen. | |
Magnus Eriksson: 2011-05-03 10:33 | Jag nämnde faderns yrke för att visa den klassmässiga bakgrunden. Det vimlar av militärer i countryn, men de brukar inte vara generaler. Kelly Willis är en »army brat«, men Emmylou Harris växte upp i ett socialt skikt varifrån countryartister sällan rekryteras. Det kan påpekas. Att tolka andras sånger utesluter inte den sociala kommentaren. Av de sånger jag nämnde har åtminstone två (»Across the Rio Grande« och »Christmas in Washington«) tolkats av andra än originalartisterna. Dock är det glädjande att Emmylou Harris tydligen presterar en social kommentar på sin nya skiva. Det tog inte ens fyrtio år... | |
christian zätterström: 2011-05-03 16:00 | Är det inte bara så att Emmylou Harris tappat intresset för den countrymusik som levereras från Nashville idag ? Det är väl inget märkligt i sig. Hon har blivit äldre och kan inte identifiera sig med den samtida countryn utan tycks ( jfr Sirius XM-station) föredra den countrymusik som gjordes förr. Detta är väl något alla känner igen sig i oavsett musikgenre. Att upphöja henne till något slags smakdomare vad gäller samtida countrymusik skulle vara helgalet enligt min uppfattning. Lika fel är det väl att klassa ner Emmylous synpunkter av det skälet att hon själv numera inte presterar någon traditionell countrymusik, utan snarare ett slags bred americanamusik som man kan gilla eller inte gilla. Hennes kritiska synpunkter är doch inget annat än hennes subjektiva uppfattning, något som egentligen helt saknar relevans för till exempel den på Rootsy alltid levande diskussionen om Nashville vs alternativcountryn. | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg