| |||||||
Håkan Olsson: 2011-04-27 13:08 | ”Skivbolag behövs faktiskt inte längre” sa den amerikanska countrysångerskan Shelby Lynne i Expressen i tisdags. MI:s Lars Nylin är irriterad på artister som talar med kluven tunga om behovet av nödvändiga mellanhänder. www.musikindustrin.se/artikel/2546/NYLIN_Shelby_Lynnes_och_ditt_behov_av_nodvandiga_mellanhander.html | |
Magnus Eriksson: 2011-04-27 13:19 | Shelby Lynne borde veta, hon har haft ett halvdussin. | |
Bengt Eriksson: 2011-04-27 15:01 | Den intressanta frågan är väl: Varför känner allt fler artister så här? Jag tror alla är medvetna om att det behövs »mellanhänder«. Men vilka, ordet syftar både på bolag och enskilda personer. Det är ju ett faktum att när skivor säljer mindre så tjänar många artister mer på att både göra och sälja skivorna själva, utan mellanhänder. | |
Magnus Eriksson: 2011-04-27 19:50 | Då skulle skivbranschen vara den första verksamhet där inte mellanleden innebär ökade inkomster för producenten och lägre priser för konsumenten. Vad säger företagsekonomerna om den analysen? För egen del tvivlar jag. | |
Hans Berntson: 2011-04-27 21:45 | Jag är förvisso inte företagsekonom men jag tillåter mig ändå att tvivla på den analysen. Kan du utveckla på vilket sätt mellanleden innebär ökade inkomster i 'ändarna'? Åstadkommen ökad efterfrågan, effektivare distributionskanaler etc i all ära, ett mellanled ska ha betalt och är alltså per definition en ökad kostnad. Och den ska tas ut någonstans. Om jag har fel tar jag 'the fifth', dvs hänvisar till min födelsedag och ett par glas amarone. | |
Magnus Eriksson: 2011-04-27 22:01 | Om jag minns mitt ekonomiska gymnasium rätt, innebär grossistsystemet färre kontakt- och transportvägar. Produkter från skilda håll (skilda artister) till grossisten som har kontakt med detaljistledet som möter kunderna. Alla led känner till nästa led, och systemen blir effektivare och billigare än om producenten hade direkt kontakt med alla tänkbara konsumenter i slutledet. För konsumenten skulle det också innebära total ineffektivitet, och högre kostnader, att söka, etablera och upprätthålla kontakter med alla producenter som kan tänkas intressera honom/henne. Butikerna behövs alltså, som ett av mellanleden. Ett annat är, i det här fallet, skivbolagen. Tror någon på fullt allvar att Richard Lindgren och Andi Almqvist skulle sälja fler skivor om inte Håkan gjorde det jobbet åt dem? Jag har inte läst intervjun med Shelby Lynne, men jag vet sedan tidigare (jag har själv intervjuat henne) att hon har ett bittert drag. Hennes täta skivbolagsbyten och taskiga försäljningssiffror kan vara ett skäl till utspelet. Om hon skött hela ruljangsen själv är frågan närmast hur många av skivorna som ens sett dagens ljus. | |
Hans Berntson: 2011-04-27 22:15 | Om du tar tar rootsy.nu + nedladdningsbara mp3-filer (det sistnämnda säger mig ingenting), hur många led är då överhoppade? ps. jag är ingen förkämpe vare sig för stöld eller världskommunismens utbredning (samma sak enligt mig). | |
Tom Skjeklesæther: 2011-04-27 23:25 | Det finnes en katastrofal missforståelse der ute. Den er som følger: Artsiter er helgener som aldri kan gjøre noe feil. Plateselskaper/ publishere/ managere er gangstere som bare kan gjøre feil. Så fort du har skrevet en sang/ spilt en gitar/ klunket på et piano, så veier dine ord blytungt. Hva om artister er like dumme, kjipe, sneversynte og egoistiske som folk flest? Shelby Lynne er kjent for å være artisten som har spilt bort alle sjanser. Hva om det er henne det er noe feil med og ikke alle plateselskapene som hun har påført tap? Lei alle artister som skal forklare sine egne misslykkender med at det bakmennene/ bransjen/ media etc. etc. etc. som har skylda. | |
Daniel Persson: 2011-04-28 08:12 | Återigen drar Tom fram sina låtsasmotståndare som tror att skivbolagen är djävulens påfund och att alla artister skulle vara helgon. Har aldrig hört någon, åtminstone ingen som kommit ur tonåren, som verkligen tycker så utan dessa människor existerar nog mest i Toms hjärna. | |
Tom Skjeklesæther: 2011-04-28 08:27 | Hva med Shelby Lynne? | |
Magnus Eriksson: 2011-04-28 08:52 | Tom överdriver kanske en del, något jag aldrig själv skulle göra.... Ändock, Toms renodlingar synliggör faktiska tankefigurer, fast de sällan är så uttalade. Men de finns där någonstans. Ytterst tror jag att det spegla den gamla romantiska konstnärsmyten och symbolismens och den tidiga modernismens anti-borgerliga idé. Konstnären kontra krämaren, alltså. Därför är vi benägna att tro Shelby Lynne, fast hennes uttalanden är högst diskutabla. Hon har för övrigt skött ruljangsen själv på senare år, men med stöd av etablerade skivbolag. De senare ställer upp, trots att Shelby Lynne aldrig varit någon kommersiell framgångssaga, möjligen med undantag av de tidigaste skivorna för drygt tjugo år sedan som sålde hyggligt, om jag minns rätt. Kanske beror det på att det finns musikvänner på skivbolagen? | |
Bengt Eriksson: 2011-04-28 09:44 | Det är säkert olika men jag känner ju ett antal artister/grupper som tjänar mer på sina skivor idag än tidigare, genom att ge ut och enbart sälja själv. Är det kontroversiellt, att vissa artister har god hjälp av en distribuerande/marknadsfö rande mellanhand och andra inte? Idag görs många - och välljudande - skivor hemma i vardagsrummet eller någon annanstans där musikerna kan spela in gratis. De sitter själva vid datorn och fixar inspelningen. Hur mycket kostar det sen att göra ett omslag och trycka upp skivorna? Mindre än någonsin. Sen säljs skivorna vid spelningar för 100 till 150 spänn, räkna själv ut hur mycket som kommer in och hur mycket som kommer in till artisten om skivan säljs i tusen ex. För att ordna spelningarna krävs däremot någon slags mellanhand, för det mesta men inte alltid. Jag har aldrig i hela mitt liv, inte ens på 70-talet, kritiserat skivbolag etc som fungerar bra. Som såna fånigheter att artister inte var bra för att de gjorde skivor för fel skivbolag. Däremot tycker jag det är en skyldighet man har som musikkritiker att kritisera det / de inom skivbranschen som inte fungerar bra. | |
Bengt Eriksson: 2011-04-28 09:45 | Jag låter nu det här gå över i en ny tråd, det går inte läsa pga av länken överst i tråden. | |
Daniel Persson: 2011-04-28 14:33 | »Hva med Shelby Lynne?« Att Shelby Lynne anser att artister numera kan nå ut med sina skivor utan hjälp av mellanhänder kanske är felaktigt, jag vet inte, men det är inte samma sak som att tycka att skivbolagen är djävulens påfund och artisterna är några helgon. Problemet med att diskutera med dig Tom är att du ofta går på som en ångvält och klistrar en massa åsikter och etiketter på dina meningsmotståndare som sällan stämmer. Sedan kan det säkert, som Magnus skriver, ligga en del i att artisten ibland romantiseras lite väl mycket som den kreativa kraften medan skivbolagen mer ses som den tråkiga businessbiten av branschen. Detta är dock något helt annat än att avsky skivbolagen och tycka att de är djävulens påfund som snarast bör störtas i graven. Den åsikten har jag nog bara hört från 14-åringar, om ens från dem. Dessutom tycker jag nog att det finns en hel del romantik även kring många skivbolag och etiketter bland folk med ett stort musikintresse. Namn som STAX, Motown, CTI, Impulse!, ESP, Def Jam, Blue Note, Sun osv. osv. brukar ge många musikälskare ett leende på läpparna. | |
Lista ämnen Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg