| |||||||
Peter Hackman: 2008-05-26 15:34 | Apropå film och att detta väl är en musiksite - vilka filmer kommer ni på där musiken spelar en viktig, avgörande eller annorlunda roll (med »annorlunda« utesluter jag musicals)? Jag tänker t ex på The Man Who Knew Too Much där sången Que sera (aningen desperat sjungen av Doris Day) har en viktig roll i handlingen, liksom kantaten med cymbalslaget. Eller O, Lucky Man där Alan Price - i bild - emellanåt sjunger ett slags kommentar till filmen. Rear Window som inte har någon annan musik (vad jag kan minnas) än sången som komponeras under handlingens gång. Och ... | |
Hans Berntson: 2008-05-26 15:57 | Play Misty For Me (Mardrömmen) av och med Clint Eastwood. | |
Rune Häger: 2008-05-26 18:02 | Ensam en kväll i Stockholm för längesedan gick jag in på en biograf vid Konserthuset och fick se »Sista natten med gänget«. Redan i förtexterna förstod jag att det var musiken som skulle ha huvudrollen. Här kom kända och okända låtar på rad inplanterade i handlingen via bilradioapparater, jukeboxen på hamburgerbaren, bandet på skoldansen, teven i skyltfönstret... Musiken gjorde filmen till något mycket mer än vad den egentligen var och man förstod kanske på ett nytt sätt hur mycket vanlig enkel tonårsmusik betyder för varje ny generation. Finns »Sista natten med gänget« på DVD?? | |
Magnus Eriksson: 2008-05-26 22:39 | En film där den diegetiska musiken verkligen driver handlingen framåt är naturligtvis Swing it, Magistern. Ett av de bästa icke-diegetiska musiktracken är Miles Davis långa improvisation i Hiss till galgen, som perfekt samspelar med stämningarna i filmen. I blandningen av diegetisk och icke-diegetisk musik tycker jag att The Long Riders och Metroland hör till de bättre filmerna. | |
Hans Berntson: 2008-05-27 00:19 | Ett bra exempel på det nyss anförda är Come And See Me Dance The Polka i Dr Jekyll And Mr Hyde. | |
Lista ämnen Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg