Harris, Emmylou and the Nash Ramblers
Ramble In Music City
(Nonesuch Records)

Alla ni som drömmer om att ha varit på The Tennessee Performing Art Centre i Nashville den 28 september 1990 kan fortsätta drömma. Men nu finns det ett sound track till era drömmar. Konserten med Emmylou Harris and the Nash Ramblers spelades nämligen in och finns nu utgiven.

Emmylou Harris hade upplöst sitt The Hot Band tidigare under året och var nu mellan två faser av sin karriär. En utveckling som ledde till det mer rockorienterade albumet ”Wrecking Ball” 1995. I april 1991 spelade man ett annat album med The Nash Ramblers, det Grammy-prisade ”At The Ryman”. Det är två live-album med två helt olika låtuppsättningar.

Grunden för båda albumen är genuin bluegrass och till sin hjälp har hon de bästa bluegrassmusiker som gick att uppbringa. Sam Bush på fiol och mandolin, Roy Huskey Jr. på bas, Larry Atamaniuk på trummor, Al Perkins på dobro och banjo och Jon Randall Stewart på mandolin och gitarr. Emmylou Harris fantastiska röst låter lite naggad i kanten efter år av tuffa turnéer, men fortfarande glödande ljuv.

Vi vet ju redan sedan tidigare att Emmylou Harris är en gudabenådad sångerska och kan det här med stämsång på sina fem fingrar. Och sedan utföra det tillsammans med Sam Bush, Al Perkins och den höga tenoren från Randy Stewart blir till en högtidsstund. Sam Bush som räknas som den som startade den mer progressiva inriktningen av bluegrass och som var en mästare på mandolin. Emmylou Harris kände Al Perkins sedan tidigare som gitarrist med Gram Parsons.

Efter en tids låtval, diskussioner och tester gick 23 sånger till slutomgången. Och det är en blandning av gammalt och nytt, känt och okänt och från olika bakgrund. Dock alltid format till klassisk bluegrass. Att Rodney Crowell är den låtmakare som lämnat flest bidrag är kanske inte så konstigt med tanke på deras tidigare samarbeten. Här finns ”Even Cowgirls Got The Blues”, ”Amarillo” och ”Leaving Louisiana In Broad Daylight”. Men här finns också sånger från helt andra områden. Little Jr Parkers ”Mystery Train”, som även Elvis Presley gjorde känd. Här finns Paul Simons ”The Boxer”, Doc Pomus ”Save The Last Dance For Me” och Delbert McClintons ”Two More Bottles Of Wine”

Men det är kanske ändå klassiker som Charlie och Ira Louvins ”If I Could Only Win Your Love”, Townes Van Zandts ”If I Needed You” och Don Gibsons ”Sweet Dreams” som tydligast stannar kvar som höjdpunkter på en annars helt lysande konsert. En konsert som startar i rasande fart med ”Roses In The Snow”, titellåten till det bluegrassalbum som Emmylou Harris fick en guldplatta för 1980 och kom att bli den första kvinnliga artist att få en sådan. Ut tågar vi med en av Emmylou Harris egna låtar och en av hennes stora favoriter ”Boulder To Birmingham”.

Så, alla ni som drömmer om att ha varit här då när det hände. Nu kan ni drömma er tillbaka med hjälp av ”Ramble In Music City”.