Punch Brothers - Punch

Att bluegrassen spränger sina egna gränser är inget nytt. Den har mött indisk musik liksom västerländsk konstmusik. De mest progressiva mötena mellan jazz och country har skett med bluegrass som förtecken. Och nu ger gruppen Punch Brothers ut skivan »Punch« som innehåller en klassiskt strukturerad svit och vokalt domineras av solosången; bluegrassharmonierna har underordnad, rentav försumbar betydelse.

Punch Brothers må låta som en tillfällig sammansättning, men gruppen består av samma musiker som vi kunde höra på Chris Thiles soloskiva »How to Grow A Woman from the Ground«. Just Chris Thile är också den konstnärligt tydligast profilerade deltagaren i »Punch«-projektet. Han har skrivit sviten »The Blind Leaving the Blind«, och hans mandolin driver hela tiden musiken framåt.

Att den traditionella bluegrasströjan tyckts Thile för trång har också varit uppenbart i flera år. Från och med sin andra skiva integrerade gruppen Nickel Creek popharmonier i sin musik, och Thile har också gjort gränssprängande skivor med Mike Marshall. På sätt och vis är det synd. Chris Thiles två första skivor, »Leading Off...« och »Stealing Second« (båda inspelade i de tidiga tonåren) är fortfarande hur bra som helst, och Nickel Creek blir bara tråkigare och tråkigare.

Och jag är inte odelat förtjust i »Punch«. Thiles svit är en helt övertygande komposition, och även de kortare låtarna som hela gruppen komponerat är bra. Instrumentalt är det oklanderligt med en suggestiv avvvägning mellan traditionella bluegrassinslag och mer konstmusikaliskt präglade, vackert meditativa stämningar. Där finns en ambition och ett kunnande som gör att skivan finner sin plats i bluegrasstraditionens progressiva kanon. Men sången brister, åtminstone i mina öron. Chris Thile väljer ett nertonat vokalt utspel, och stämsången är tyst och tassande diskret, snudd på utsuddad.

Syftet är att tvinga oss att lyssna, tror jag, att blottlägga nyanser och det fint tvinnade samspelet mellan det vokala och instrumentala. Men naket är inte alltid suggestivt. Det instrumentala är så starkt och nyansrikt i egen rätt, att jag tror att skivan vunnit på att vara instrumental.
Skrivet av Magnus Eriksson
Toplista

Bäst 2005

Bebo Valdés »Bebo de Cuba« (Calle 54) Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson på “Svarta ballader» (Amigo) och julkoraler på “Jul i folkton« (Amigo) Kraja »Vackert väder!« (Drone) Wille Toors »Spelar låtar« (Sugarbeat It), Lennart Gybrant & Anders Norudde “Böndernas underverk – Låtar från Visnum» (Giga), Kalle Almlöf & Johnny Soling «Öst och Väst» (Giga), Jonas Knutsson & Johan Norberg «Cow Cow: Norrland II» (Act) och Anders Svensson «Bara för ros skull” (Giga) Ellika & Solo »Abaraká! Tack!« (Xource), Soneros All Stars »¡Dime nagüe!« (Soneros), Lelo »Beyond Borders« (dB), Suzana Barmanî »Lê lê « (Anadolu) och Ale Möller framförandes »Stilla natt« på orientaliskt ornamenterad mandola (albumet »Jul i folkton«) Martha Wainwright (V2), Sofia Karlsson »Svarta ballader«(Amigo), Rufus Wainwright »Want Two« (Dreamworks) och Teddy Thompson »Separate Ways« (Verve) Laleh (Telegram) Laleh (Telegram), Edith Söderström “Timmar på taket» (Capitol) och Maud Lindström «Strategivisor för kärlekskritiker ” (Troglodyt) Ossler »Krank« (Dust), Johan Heltne “Skisser av en vacker plats» (Hemlandssånger) och Timbuktu “Alla vill till himmelen men ingen vill dö« (Juju) Maria Lindström »Solens röda äpple« (YTF(r)) Musikgruppen RAA »Onda be« (Gason) och James Hollingworth »Conclusions« (Hollingworth) Vashti Bunyan »Lookaftering« (Fat Cat) Susheela Raman »Music For Crocodiles« (Virgin Narada) Cristina Branco »Ulisses« (Universal), Mariza »Transparente« (World Connection) och Mísia »Drama Box« (Naïve) Konono No 1 »Congotronics« (Crammed) och Bantu feat
 
Bengt Eriksson
Laddar mer