Holmes, Jimmy ”Duck”
Cypress Grove
(Easy Eye Sound)

Onekligen sätter The Black Keys-gitarristen Dan Auerbach lite extra touch med sin produktion på 72-åriga Jimmy »Duck« Holmes klassiska countryblues från Betonia på albumet »Cypress Grove«. Betonia, Mississippi är annars känt för att ha fostrat blueslegenden Skip James. Holmes gör också personliga tolkningar av tre av Skip James klassiker: »Hard Times«, »Devil Got My Woman« och titelspåret »Cypress Grove«. Samma andas barn.

Det är inte enbart Dan Auerbachs produktion och gitarrspel som gör ”Cypress Grove” till ett alldeles speciellt album. Sam Bacco trummor och Eric Deaton bas skapar takt och tempo som ger musiken en fräsch framfart, där Holmes med sitt personliga anslag kan glida fram ovanpå. Även det 23-åriga gitarrunderbarnet Marcus King slänger in elektriska toner i slideformat på Muddy Waters »Rock Me« och på »All Night Long«. Dan Auerbach bidrar också med sitt gitarrspel med mäktig fuzz på Robert Petways »Catfish Blues«, ett tonfylligt solo på Jimmy Rogers »Going Away Baby« och wah wah på »Train, Train«. Dessutom medverkan han med sitt fina gitarrspel på ytterligare ett antal spår. Leon Michels drar iväg med sin sax på Willie Dixons klassiker »Little Red Rooster«. Bara för att fullborda ett musikaliskt gottebord.

»Cypress Grove« är Jimmy ”Duck” Holmes nionde album sedan den riktiga skivkarriären startade 2006. Han sjunger med en dov, hög och lite beslöjad röst och ackompanjerar sig själv med självsäkert darr på strängarna. Bäraren av det musikaliska arvet kommer fram som tydligast i inledningsspåret »Hard Times«. En njutning för countrybluesälskare. »Cypress Grove« följer samma mönster med får här draghjälp av trummor och bas.

Det finns en lyhördhet och en bärande i idé i produktionen från Dan Auerbach där han fint lyfter fram Jimmy »Duck« Holmes kvaliteter i kombination med eget personligt gitarrspel. Att låta Baccos och Deatons trummor och bas får en tillbakadragen stödjande roll spelar också in på helhetsintrycket.

Ett helhetsintryck som gör »Cypress Grove« till Jimmy »Duck« Holmes bästa album och ytterligare ett bevis på Dan Auerbachs förmåga som producent.