| |||||||
Recension
Outlaw, Sam
Tenderheart
(Six Shooter/Border)
Sam Outlaws andra album innehåller åtminstone fyra fluffiga sånger, som var och en på ett utmärkt sätt hade kunnat avrunda albumet. Den snabbräknande inser alltså att »Tenderheart« är några sånger för lång.
Det är förstås inget problem, så länge artisten har stoff nog att berätta. Därför är det glädjande att Outlaw har slopat mycket av de mest karikerade uttrycken från föregångaren, till förmån för ett mognare formspråk. Här ryms fortfarande tramsigt flexade countrystjärnemuskler, men sammantaget vinner artisten på ett mer introvert anslag.
»Everyone’s looking for home« är en fin ballad, blygt bombastisk och luftig talar den samma inkluderande språk som det delikata titelspåret och mjuka »Dry in the sun« – sånger tematiskt sammanlänkade, i värnandet om de som står oss nära men inte nödvändigtvis närmast.
»Tenderheart« må vara ett ostrukturerat album, med vinglig ordningsföljd som rubbar helhetsintrycket. Men det ser också Sam Outlaw bredda sitt språk.
Stänk av Tom Petty har nästlat sig in bland de mer klassiska genreattributen, nostalgin är mer balanserad, de tillfälliga överslagen medvetet parodiska, och artisten tillåter fest i »Trouble« och »Two broken hearts«. Det gör »Tenderheart« till ett föga fläckfritt men många gånger starkare försök än debuten.