Gallway, Peter
Muscle And Bone
(Gallway Bay Music)

Rent stilmässigt är det svårt att placera Peter Gallway. Hans musik är en kombination av mycket men ändå med en personlig tydlighet. Folkmusik, pop, jazz, indie och americana i en sammansättning som är grunden för många just nu men som hos Peter blir något speciellt.

För Peter Grallway är en synnerligen särpräglad artist. Hans tal-sjunger med en hög, tunn röst med lite darr hämtad från en bit in i munnen. Han spelar alla instrument på denna hans nya soloplatta. Vilken i ordningen kan han väl själv knappast hålla reda på. Ett 20-tal har det väl hunnit bli. Och med all instrument så talar vi om många; från trummor via keyboards till olika stränginstrument.

Det är inte enbart soloplattor som har sysselsatt Peter Gallway genom åren. En diktsamling har precis sett dagens ljus, samarbetet med Annie Gallup i duon Hat Check Girl har givit oss fem album, många producentuppdrag för namnkunniga artister har han haft och han har fått sin musik använd i teater och film.

Och det är lite så det känns när man tar till sig ”Muscle And Bone”, det är musik som gjort för film. Bilder från vår tids orostider rullar hackigt fram som om de kom från det tidiga 1900-talets första filmvisningar. Själv uttrycker han det som att: ”This collection is a plea written in outrage, sorrow, anger, shame, hope, hopelessness, expectation, regert, belief, release and prayer”.

Annie Gallup, vars sångröst är betydligt mer tillmötesgående, har är fått nöja sig med att vara formgivare till skivomslaget på denna utgåva och spökröst till Gandhi: “Your beliefs become your thoughts, your thoughts become your words, your words become your actions, your actions become your habits, your habits become your values, your values become your destiny.”

Texterna är viktiga. Välartikulerat berättar han historier som har koppling till bland annat Mahatma Gandhi och Frederico Garcia Lorca. Ett citat från James Baldwin finns på omslaget som talar om förändringar och ansvar. Det visar både i ton och i innehåll åt vilket håll Peter Gallway strävar.

Mycket av detta finns uttryckt i Peter Gallways sångtexter. ”Downtown Ferguson” handlar om en stad i lågor 1968, och nu åter en gång 2015. Längtan och förhoppningar finns som ett motiv i den inledande ”Anthem” och ”Reversal” handlar om förintelse och folkmord förr och nu. Det är mörkt och dystert, men med en strimma ljus och hopp. Längtan och gemenskap kan bidra till en bättre framtid. Samtidigt som den finns en ilska och kraft i denna personliga syn på dagens Amerika.