Alligator Gumbo
Slimmering´
(Rootsy Approved)

Det låter autentiskt om Alligator Gumbo. Nu kan det begreppet hos läsaren uppfattas som både ett band som bara gör låtarna precis som när de en gång spelades in i sin rätta miljö. Eller så kan det uppfattas som om det är en musik som har med sig den inre levande kärnan från en kultur överförd till egna former.

I Alligator Gumbos fall är det en kombination av dessa båda delar. De spelar klassiska cajunlåtar men med ett eget uttryck och egen känsla. Autentiskt på ett positivt sätt.

Det är Johan Larsson sång, gitarr och triangel, Thor Ahlgren sång och accordion, Leif Eriksson gitarr, Fred Sörensson fiol och Dan Englund bas som bildar bandet från den skånska södern. Musiken de framför kommer från den amerikanska södern, från cajunland i södra Louisiana. Där det fortfarande pratas cajunfranska och framförs fartfylld dansmusik med accordion och fiol som huvudinstrument. Musik till fest och dans. Och som fungerar alldeles utmärkt i Sverige också. På skivsläppartyt på Folk & Rock i Malmö kom både ung och gammal på fötter.

Tio traditionella cajunlåtar och två egna kompositioner. Och det börjar med en av de kanske mest inspelade cajunsånger som finns, ”Eunice Two Step”. Redan här får vi också det som karakteriserar Alligator Gumbo, att man har en säckpipa i bandet. Något som fungerar alldeles utmärkt, vilket Thor också fick klart för sig när han var i Louisiana och introducerade sina idéer. Säckpipan återkommer i ”Happy One Step”. One Step, Two Step, vals och blues är det stilar som oftast förekommer. Alla lika dansbara.

Influenserna är många. Bland annat från Amédé Ardoin, en av de få cajunmusiker som var av afrikanskt-amerikanskt ursprung. De brukade annars oftast framföra sin musik i form av zydeco, där bluesen var basen och rubboarden obligatorisk. Även den legendariska Iry Lejuene har satt sina spår. Han sjöng med en lite högre, pipigt tunn sångröst. En röst som Johan Larsson så fint också använder sig av.

”Slimmerin´” är Alligator Gumbos andra platta och vi kan höra en positiv utveckling. De blir allt stabilare, allt större samklang och, inte minst, ett framförande med större säkerhet. Det sjunger och dansar om uppträdandet.