| |||||||
Recension
Blandade Artister
Trouble In The Fields; An Artists Tribute To Nanci Griffith
(Paradiddle Records )
Jag får erkänna att jag inte följt Nanci Griffiths karriär lika noga de senaste tio åren som jag tidigare gjorde. Av någon anledning blev mitt intresse mer förstrött efter de utmärkta albumen ”Other Voices” och ”Other Voices too”.
Nu har Pete och Maura Kennedy tagit initiativ till ett hyllningsalbum där de bjudit in en intressant samling artister att framföra sånger ur Griffiths digra låtkatalog. Värt att notera är att här saknas de i tribut- och duettsammanhang vanliga deltagarna som exempelvis Willie Nelson, Dolly Parton och Emmylou Harris. Detta är av godo, och även om jag håller nämnda namn högt, så vinner det här projektet i fokuseringen på andra artister med olika beröringspunkter till Griffiths karriär, exempelvis har ju Pete och Maura Kennedys varit involverade i flera av Griffiths produktioner.
Vid en snabb genomgång av de 14 valda titlarna slås man av den höga kvalitet som Griffith har redan från början då hon började göra sig ett namn i den påfallande maskulina Texasmiljö där Townes Van Zandt, Guy Clark och inte minst Tom Russell var givna mittpunkter. Detta till trots vore det en överdrift att påstå att Griffiths låtkatalog genom åren blivit plundrad av andra artister.
Det som lyfter den här hyllningen är att artisterna genomgående valt bort den enkla möjligheten att göra coverversioner och istället haft siktet inställt på att tolka sångerna. Riktigt spännande perspektivförskjutningar uppstår i och med att flera av de medverkande artisterna är manliga kollegor. Texasbaserade Jerry Jeff Walkers version av den skira ”Talk To Me While I´m Listening” får här en helt annan dimension i Walkers sträva tolkning till eget lågmält gitarrackompanjemang. Likaså gör Griffiths tidiga mentor John Stewart en version av ”Last Of The True Beleivers” som är radikalt annorlunda originalet. Stewarts väljer i sin tolkning att närmast recitera texten med att slitna bariton som gör att betydelsen får en helt annan innebörd. Buffy Ford Stewarts stämma i refrängen är starkt bidragande till att utnämna bidraget till skivans höjdpunkt. Stewarts version överträffar i mitt tycke originalet.
Andra övertygande bidrag är Caroline Doctorows insats i ”Trouble In The Fields”, en av Griffiths absolut bästa sånger tillsammans med ”Gulf Coast Highway” som här ömsint tolkas av Tracy Grammer i duett med Jim Henry. Lysande!
Julie Gold vars ”From A Distance” spelats in av Griffith gör en övertygande version av ”Anyone Can Be Somebody´s Fool” till enkelt pianoackompanjemang. Sist men inte minst vill jag nämna Carolyn Hesters vokala insats i ”I Don´t Wanna Talk About Love” som här inte belastas av det åttiotalistiska, något stumma arrangemang som präglar Griffiths egen version.
Nanci Griffiths sånger är starkt präglade av uppväxten i Texas och präglade av de människor hon mött längs vägen vare sig de arbetar på oljefälten eller är kollegor. Texas småstäder och dess invånare är aldrig frånvarande i hennes sånger. Nanci Griffiths sånger gestaltar dessa miljöer och erfarenheter övertygande och trovärdigt. Den här hyllningen är därför synnerligen välförtjänt och bitvis lysande genomförd.
/Lars Svensson