| |||||||
Recension
Goran Kajfeš Subtropic Arkestra
The Reason Why Vol. 1
(Headspin)
Blanda några delar turkisk psykedelika, Bo Hansson, Tame Impalas nypsykedelika från Australien, Canterburys stolthet Soft Machine, filosofisk pop från Nigeria, Archimedes Badkar, tyska Clusters progressiva rock från mitten av 70-talet och avsluta med njutbar brasiliansk instrumentalsoul.
Det ger oss Goran Kajfeš Subtropic Arkestra och ”The Reason Why Vol. 1”. Ett av de mest kreativa, inspirerande och intresseväckande musikrecept som jag har hört på väldigt länge. Som att smaka en åttarätters provmeny med högklassiska råvaror där man bara vill ha mer och mer.
Kajfeš har, tror jag, valt att tolka och hylla de artister som har inspirerat honom. En ren coverskiva med andra ord. Men Kajfeš tio man starka band har fått till ett sound som är alldeles eget. Bandet är dagens ”jazzelit” med Kullhammar, ”Ruskträsk”, Robert Östlund. Johan Berthling osv. De verkar kunna ta vilken låt som helst från vilket årtionde som helst och göra något alldeles eget av det men ändå behålla respekten till originalen.
Det låter mycket. Det är härlig tung festmusik. Fantastiska blåsarrangemang växlar med orglar och moog och det väser, pyser, svänger och öser på. Favoriterna växlar hela tiden men Arkestras version av Celestine Ukwu And His Philosophers Nationals ”Okwukwe Na Nchekwube” (Faith and Trust) är värt att speciellt nämnas. Highlifemusik där orgel sammansmälter med exotiska slagverk och blås till ett rytm utan dess like. Efter det sveper sedan Archimedes Badkar:s ”Badidoom” in och tar över och sen bara fortsätter det ...
Jag vågar redan nu påstå att ytterst få skivor under 2013 kommer att kunna mäta sig med »The Reason Why Vol. 1«. Och precis som alla andra som kommer att lyssna på det här ser vi fram emot volym 2 och nya recept från Kajfeš.
/Thomas Lundvall