| |||||||
Recension
Magic Slim and the Teardrops
Bad Boy
(Blind Pig)
Det brukar ju sägas att vissa viner blir bättre ju äldre de blir. Medan andra bara blir surare och gnälligare med åren. Blues är som vin. Vissa artister mognar långsamt medan andra sakta men säkert stannar i sin utveckling och blir tråkiga och ointressanta. Magic Slim är som vin. Ett bättre vin. Ett som bara blir bättre med åren. Denna förra plattan ”Raising The Bar” var mycket bra, och det är frågan om inte denna den senaste ”Bad Boy” är ännu bättre.
Morris Holt, som han egentligen heter, har ett långt musikerliv bakom sig. Nu 75 år gammal och fortfarande stark och drivande. Rösten har blivit lite grövre och grumligare för varje år, men gitarrspelet är lika bitande som i mitten på 60-talet när hans skivkarriär började.
Det är Chicagoblues av det äldre formatet som gungar fram, taktfast och bestämt. Men det är inte enbart Chicagoblues i botten även om Magic Slim har en ypperlig förmåga att få det han väljer att låta precis som han vill. Lite annorlunda men mycket det älskade Chicago. För här är det Eddie Taylors ”Bad Boy”, Denise LaSalles ”Someone Else Is Steppin´”, Detroit Jr´s ”I Got Money”, Roy Browns ”Hard Luck Blues”, Muddy Waters ”Champagne And Reefer”, J.B. Lenoirs ”How Much More Long”, Albert Kings ”Matchbox Blues”, Lil´ Eds ”Older Woman” samt tre egna kompositioner vi får höra.
Titelspåret från 1955 gör Magic Slim i sin traditionella gungande groove med en skarp och skitig ton i gitarren. Sången är rå och grov och tillsammans med The Teardrops blir det en mycket fin gammal Chicagoblues i nytappning. The Teardrops är numera Jon McDonald gitarr, Andre Howard bas och B.J. Jones på trummor. Och Howard kommer in och sjunger den höga stämman på den lite mer humoristiskt framförda ”Someone Else Is Steppin´In” och kompletterar Magic Slim grymtningar. ”Champagne And Reefer” har fått en lite mer laid back utformning och även Lil´ Eds ”Older Woman har fått farten sänkt i jämförelse med vad Lil´ Ed vanligtvis skulle göra. Lite mer mogen kärlek. Bland Magic Slims egna kompositioner är ”Sunrise Blues” en gammaldags långsam shuffle med ”Country Joyride” är en snabbare instrumentallåt att signalera avsked med för denna gången. En härlig konsertavslutare såväl som albumavslutare.
Magic Slim visar med ”Bad Boy” att han fortfarande har kraften och farten för att göra härligt levande blues från 50- och 60-talet till en nyhet på 10-talet. Hans gitarrspel droppar ilsket vibratofyllda toner till en grovt mullrande och lite gammelbeslöjad sångröst i sånger om precis det som vi är vana vid att bluesen brukar berätta för oss.