Rootsy logo  
Rootsy logo

Artikel / Krönika
Americana-festival i Kristiansand
Av Vibeke Sjøvold

Det har kommet en Americana-festival i Kristiansand, og vi har tatt en prat med mannen bak det hele, Jan K Transeth, han ligger under navnet Jan Kristiansand på vår mobil, for det faller nok ikke en knappenål I kulturlivet i Kristiansand uten at Jan er innblandet. Og i motsetning til andre i bookingbransjen; jo lengre tid før Jan svarer, jo bedre er det. Han har fantastiske ideér, men viktigst av alt, han gjennomfører!

Vi har jobbet med Jan og hans kolleger noen år, og da vi ringte etter en konsert med Daniel Romano for å høre hvordan det gikk, og Jan forteller han har sendt de på båten til Danmark, betalt billetten deres av sin egen lomme, da skjønner vi at vi har med en konsertarrangør extraordinaire å gjøre.

Og nå, midt I pandemien, skjer det utrolige, for når de fleste ser mørkt på musikkbransjens framtid oppstår KRS Americana.

Vi må først å fremst si gratulerer Jan!

Takk for det Vibeke - men det nytter jo ikke å ligge på latsida om man skal komme ut av pandemien i rennafart!

Men Jan, vi ønsker å gå litt tilbake i tid, tilbake til tida da avlysningene av konsertene kom. Det har jo vært en en tøff tid for vår bransje, men du og dine kolleger har vært et lyspunkt hele veien. Vi vet at dere hadde dere hadde en strålende sommer linet opp, men det virket ikke som dere la dere ned å gråt over spilt melk. En av de første som kom fra dere var en film-konsert med Daniel Romano (!) Vil du fortelle oss litt om hvordan det ble mulig?

Vi oppdaget selvsagt Romano gjennom Rootsy, og siden har det utviklet seg et livslangt kjærlighetsforhold til musikken fra Ontario, Canada. Gjennom Rootsy har Romano & co gjort konserter i Kristiansand, og denne sommeren skulle de spille på festivalen vår, Ravnedalen Live.

Når festival-konserten ikke ble noe av, tok vi kontakt med bandet og spurte om de ville strømme en øving, en studio-session eller liknende, men det hadde de ikke tid til. De har jo tross alt spilt inn hele ti plater siden lock-down i mars.

Men så viste det seg at de satt på et uredigert og umiksa konsertopptak fra Sverige i 2019 og siden vi var så heldige å få litt støtte fra et lokalt fond som heter Cultiva, kunne vi faktisk finansiere miks og klipp av og lage en konsertfilm på tre kvarter. God stemning i alle leire med andre ord.

Wow, for en dedikasjon.

Og har du ikke fått sett filmen, kan du se den her: [https://www.youtube.com/watch?v=wCBBjR_vHtU]

Vi har jo fulgt dere fra sidelinja med popcorn, for så spennende har det vært Og det ene prosjektet etter det andre har gitt oss lys og håp, blant annet en festival i skogen, når vi andre trodde vi aldri skulle få gå på festival igjen. Vi har sett bilder, det så magisk ut, hvordan var det?

Festivalen Skrik i Skogen, var faktisk helt magisk! Vi startet planleggingen allerede en måned etter lock-down i tett dialog med bl.a smittervernoverlegen i Kristiansand - vi ville være sikre på at festivalen kunne gjennomføres uten smittefare.

Lørdag 8. august, som var den varmeste sommerdagen i KRS, var det duket for festival ved Homevann - ca 20 km nord for byen. På plakaten hadde vi Tone Bringsdal og Torgeir Waldemar (som begge kommer til KRS Americana) og Tønes. Sistnevnte kom sammen med Anne Lise Frøkedal og avsluttet kvelden på scenen sammen med Tone og Torgeir - de endte med å gjøre tre låter sammen, én fra hver av artistene. En virkelig verdig avslutning på kvelden.

Publikum kom tidlig, mange badet i Homevann, og vi hadde til og med egen »pyrotekniker« som kokte bålkaffe midt i publikum. Stor suksess for oss, artistene og publikum!

Det høres ut som noe vi hadde elsket å være med på!

Men ikke nok med dette, midt oppi dette så klinker dere til med et miljøprosjekt hvor dere får publikum til å ha med egne glass og kopper og minsker avfallet vanvittig mye, hvordan er det mulig å tenke så framtidsrettet, når det også er veldig utfordrende å få gjennomført en konsert?


Vi har jobbet med et plastfri-prosjekt i et par år nå. Da pandemien kom seilende, snakket vi om at dette kanskje var en åpning hvor vi virkelig kunne sette prosjektet ut i live. Det viste seg at det var perfekt timing, for det er jo enklere å overbevise 2 ganger 200 publikummere enn 5000, sant? Plastfri prosjektet ble gjennomført både på festivalen og på nevnte 2 ganger 200 med Bjørn Eidsvåg, og det med ganske gode resultater.

Nå som vi ser at det faktisk er mulig å »vri« publikum mot grønnere arrangementer, er det forhåpentligvis snart dags å gjøre det samme på større eventer eller festivaler. Så nå må vi bruke pandemien til å øve oss.

Vi er så imponert at vi mister ord!

Vi konkluderer med at dere har vært et lyspunkt og ledere for bransjen denne tida! Og i tillegg til det, så tar du deg tid til å ringe kolleger for å bare spørre hvordan det går? Og om du kan hjelpe med noe?? Dette vitner om en utrolig raushet og omtanke for de rundt deg. Hvor henter Jan K Transeth motivasjonen fra?


Fra sånne som deg selv, selvsagt! Gjennom mange år i bransjen, får man jo et stort nettverk av gode kolleger man kan spille ball med. Noen ganger utvikler jo også slike relasjoner seg til vennskap.

Men det må jeg si, jeg opplever at det har vært en god dose med solidaritet oss kolleger i mellom i den utfordrende perioden vi er inne i nå.

[i Ja vi er sammen om dette, og vi trenger å støtte hverandre, så riktig!

Så over til KRS Americana, hvilke forventninger har du?[/i]

At det blir fulle hus - at publikum kjenner sin besøkstid. At artistene opplever god stemning og at det igjen smitter (!) over på publikum. Jeg håper KRS Americana kan bli en årlig happening, etterhvert også med større internasjonale navn på plakaten. Og at vi ender opp med et slags »americana-miljø« i regionen, slik at vi ikke trenger å reise til Oslo eller Bergen for å oppleve favorittartistene våre.

Er det noe du vil si til de som vurderer men ikke helt har bestemt seg om å dra på festivalen?

Ja. Jeg vil si at vi, sammen med stedene/ scenene vi arrangerer sammen med, så har vår bransje blitt Norgesmestere i smittevern i sommer. Siden midten av mai har vi selv arrangert 50 fysiske konserter og man får god trening i hvordan håndtere utfordringer på strak arm. God informasjon i forkant, god informasjon på venue og frivillige og ansatte med god drilling på hvordan vi løser det slik at arrangementene våre blir gjennomført med 100% fokus på smittevern og kohorter. Det er vel ingen bransjer i Norge som har blitt bedre på dette enn kulturbransjen. Jeg vil faktisk si at det nå er tryggere å gå på konsert enn det er å handle en lørdags ettermiddag på Sørlandssenteret (så vidt jeg vet Norges største kjøpesenter, ligger 8-10 km fra KRS sentrum).

Til slutt, har du et album du vil anbefale oss i høstmørket, Jan K. Transet?

Ooooo, tough one! Men det må bli John Morelands Big Bad Luv fra 2017. Den plata er en gjenganger både på Spotify og vinyl. Det handler om håndverk; Låtskriving, formidling, tekster og produksjon er i særklasse når vi snakker albumformatet. Og så er plata et mesterverk hva angår menneskets mørkere irrganger.

Jeg har så vidt begynt å lytte til hans siste, LP5. Lovende saker. Men det skal nok noe til å overgå forgjengeren!

Takk for praten Jan K Transeth vi ønsker lykke til med høsten og historiens første KRS Americana!

Sjøl takk Vibeke! Jeg håper virkelig KRS Americana - reisen så vidt har begynt. Og så håper vi at det kommer kolleger langveisfra og at dere reiser kollektivt for å komme hit. Vi jobber med å sette opp en god hotel-avtale som gjør festivalen mer attraktiv for tilreisende. Og så håper vi en avtale vi jobber med nå skal gå gjennom, hvilket i så fall betyr at vi har litt mer enn »bare« konserter å tilby publikum helga 23. og 24. oktober.

Läs mer om Transeth, Jan K


 
Designad för IE6+. Ytligt testad med Opera 7, Netscape 7.2 och Mozilla FireFox. Webdesign Jens Olsson. ©2004 Rootsy.nu. Powered by Notepad, Apache, MySQL & PHP
Denna sida är designad till tonerna av White Stripes och Rodney Crowell.