| |||||||
Artikel / Krönika
Kärlekstexter till sånger
Av Bengt Eriksson
Vi som är musikintresserade och bor inom Sydsvenskans spridningsområde missar förstås inte Lennart Perssons numera veckoliga texter om olika låtar ur populärmusikhistorien. Ett urval har samlats i boken »Sånger om kärlek« (Modernista).
Varför valde du att ta med texter om just kärlekssånger?
– Jag tvekade länge, visste inte vilket urval jag skulle göra. Det var min tjej som sa att jag skulle ha kärlekssånger som tema. För då skriver jag bäst, tycker hon, när jag skriver om kärlek. Strax blev det lättare att välja också, en del texter gick genast bort. Och så kan nästa samling heta »Sånger om allt annat än kärlek«.
– Kärlek finns ju i mitten av allt liv. Det är kärleken vi jagar efter, sörjer och jublar över. Det finns dessutom många sorters kärlek. En text handlar om »This Land is Your Land« av Woody Guthrie. En sång som inte skildrar ett kärleksförhållande mellan två människor utan mellan en människa och ett land.
Borde inte boktiteln hellre ha varit till exempel »Kärlekstexter till sånger«? (Ingen bra titel men ungefär så.) Du skriver om en av rockens kåtaste inspelningar, »Great Balls of Fire« med Jerry Lee Lewis, en av de mest drabbande, sorgliga och även mest befriande kärlekssångerna, »Love Hurts« med Gram Parsons & Emmylou Harris, en av de ömmaste och ömkligaste kärlekssånger jag vet, »The Lady Came from Baltimore« med Tim Hardin, en kampsång för kvinnors rätt till kärlek och sexualitet, »Woman´s Love Rights« med Laura Lee, och så vidare. Ändå finns den största kärleken, tycker jag, i dina texter, i ditt sätt jag att sätt att skriva om och hylla något som ju brukar anses så simpelt som snabblyssnade poplåtar på ett par minuter plus.
– För mig är musik både den enklaste och mest högtstående formen av kultur. Sånger knyter ihop länder, människor, tankar. En låt kräver så lite och ändå kan den förändra ens liv. Och gör det också, en gång och en gång till.
– Du har väl hört allt? säger folk. Nej, det finns alltid en ny låt som jag inte hört och som kan förändra mitt liv, ännu en gång. Jag skulle kunna fortsätta att skriva om låtar varenda vecka i 100 år!
Visst hände det något med musikskribenten Lennart Persson på 80-talet? Minns inte vilken tidning det var men plötsligt började en av dina texter om någon skiva att leva och grep tag i mig.
Lennart ler och säger:
– När jag började skriva på 70-talet så brydde jag mig inte så mycket om hur jag skrev. Då var det viktigast att ge tips på bra musik. Det är fortfarande viktigt men också skrivandet har blivit allt mer viktigt.
Till boken »Sånger om kärlek« har Lennart Persson sett över och »rättat” tidningstexterna samt kompletterat med skivtips. Texter som han skriver till Sydsvenskan kan i sin tur vara en bearbetning av någon tidigare recension.
– Allting ska vara så jävla kort nu för tiden. Det har hänt att jag hämnats på en »oförstående« redaktör som tvingat mig att korta ner. Som skivrecensent blir man allt mer en haiku-poet. Man tvingas rensa i varenda mening för att hinna säga något.
– I Sydsvenskan har jag fått möjlighet att skriva lite längre och utveckla en tanke. Även om Sydsvenskan-texterna också blivit kortare.
Lennart Perssons veckolåtkrönikor hittas på www.sydsvenskan.se/noje
Bild: Lennart Persson i skivaffären Musik och Konst (för längesen, på 80-talet nån gång). Foto: Birgitta Olsson