| |||||||
Magnusson: 2006-11-24 01:25 | EDDIE MEDUZA Det har för mig alltid varit lika viktigt att läsa om musik som att lyssna på den. På senare år har jag dock mer och mer kommit att strunta i recensioner. Med åren har det i alla fall blivit en hel del just recensioner, men även artiklar och böcker. Uttryck som solkig, skitig, flottig, gapig, odräglig, rå, naket, kåt, vulgär, ursinnig, sädig o s v har stått på kö framför mina läsglasögon. Analyser typ “Rockmusik har aldrig handlat om klyftighet och väluppfostrade manér, utan om oväsen, aggressivitet och fingrarna i maten.” har ofta fått beskriva var bra rockmusik kommer från. Det är lättfattligt. Själv ser jag en frusen engelsman med kavajslaget uppfällt framför mig, kanske på väg in i Stiffs turnébuss sent 70-tal. Vissa har skrivit så jävla bra att man stundtals kunnat känna lukten av Fish and Chips. Blev glad när Oscar Nordblom, under rubriken ”Vad lyssnar Rootsys läsare på?”, förklarade sin kärlek till Eddie Meduzas ”Yeah, yeah, yeah” eftersom den ju är helt lysande. Själv ställde jag frågan, vem kommer att skriva hans biografi. Kan inte komma ihåg att jag läst någon riktigt bra artikel om Meduza, minns mest att det skrevs skit om honom. Vissa skribenter som ju älskade Rockpile verkade vara dom som tyckte mest illa om honom. Meduza är väl egentligen den ende i Sverige som helt och fullt passar in på ovan nämnda uttryck. Läs dom en gång till och tänk på Medusa - prick på skulle jag vilja säga. Hans manér verkade heller inte för väluppfostrade. Förmodligen lade han inte bara fingrarna eller handen i maten, karln satte sig på tallriken. Allt det här hade varit lätt att avfärda om han inte varit så in i h-e talangfull - När han själv ville. Som ett fattigmans-Rockpile, lyckligtvis helt utan den dansbandstouch som Refreshments på senare år skaffat sig, kunde han få det att låta otroligt bra - När han själv ville. Varför kunde inte skrivande älskare av solkig rockmusik höra det? Frågan man vill ha svar på är, varför gick det så illa. Meduza var lika mycket på riktigt som Hasil Adkins, Legendary Stardust Cowboy eller The Phantom. Möjligtvis än mer skruvad, säg bara inte att all hans musik är skit. Meduza var ju faktiskt vår mest solkiga, skitiga, flottiga, gapiga, odrägliga, råa, nakna, kåta, vulgära, ursinniga, och sädiga (vad nu det är) artist. Det lär dröja innan Sverige får en mer ouppfostrad gitarrist och sångare. Lägg snuskigheterna åt sidan och koncentrera er på musiken. Den finns där! | |
Oscar Nordblom: 2006-11-24 02:21 | Du är ett geni Magnusson !!!! | |
mojo hand: 2006-11-24 02:51 | Instämmer. Eddie Meduza må ha gjort mycket barnsligt strunt men när han var som bäst med låtar som »Fruntimmer ska en ha å knulla mä«, »Mats Olsson runkar kuken«, »Ta mig i röven pojkar« och framförallt den kongeniala »Gasen i botten«, då var han helt i klass med gigantiska världsartister som Sven-Ingvars, Refreshments och Bob Dylan. | |
Ola Karlsson: 2006-11-24 08:37 | Jag kan inte annat än instämma. Och min Meduza-biografi kommer ett steg närmare förverkligande... | |
Oscar Nordblom: 2006-11-24 09:18 | »Mojo Hand« är det »Kuken står på Mats Olsson« du menar anser jag den vara en av få Svenska låtar som faktiskt når upp till den överjordiska nivå Bad Boo Band nåde med sin »Knulla I Bangkok« 1979. Utan en sekunds tvekan den bästa låt som någonsin spelats in i detta land. Ser fram emot biografin ! | |
mojo hand: 2006-11-25 00:21 | Nej Oscar, det är »Mats Olsson runkar kuken« jag menar. Alltså den som börjar så här: »Redaktionschefen gick på WC, han skulle spy å kände sig sjuk. Där inne satt Mats Olsson, å runkade sin kuk .Mats Olsson runkar kuken, för han får ingen fitta hemma. Mats Olsson runkar kuken, det är ett jävla dilemma« Utsökt rocklyrik som givetvis låter bäst när mästaren Eddie Meduza sjunger den. Magnusson beskrev det träffande: »...det här hade varit lätt att avfärda om han inte varit så in i h-e talangfull«. | |
Oscar Nordblom: 2006-11-25 00:26 | De verkade ha ett gott förhållande Mats och Eddie. Hade Eddie levt idag kanske han gjort en låt tillägnad Per Bjurman. Kanske skulle den kunna heta »Per Vill Knulla med alla medlemmar i Los Lobos Samtidigt...« ? | |
mojo hand: 2006-11-25 00:39 | Ja, man får nog se texten som en rå men hjärtlig hyllning. Detta trots, eller kanske pga, Mats Olssons sågningar av Eddies skivor. På tal om Bjurman kommer jag aldrig förlåta honom för att han kallade Owe Thörnqvist en pajas. Det lär nog inte Owe heller göra... | |
Dan: 2006-11-25 12:52 | När vi ändå är inne på snuskpunk (det här handlar väldigt mycket om kul snusk, det är bara att erkänna) måste jag nämna att jag har många kära minnen från legendariska radioprogrammet Ny våg. »Knulla i Bangkok« förstås, men även Kriminella gitarrers »Knugens kuk« och »Ronka« med Perverts. | |
mojo hand: 2006-11-25 23:50 | Glöm inte kultgruppen Onkel Kånkel. Nu har jag hört pinsamt lite av deras musik, men jag har minsann den fina jullåten »Jag såg tomten suga pappa« inspelad. Precis som Elvis »Santa Claus is Back In Town« och Spector-producerade »Here Comes Santa Claus« en given favorit vid julmiddagen. | |
Tom Skjeklesæther: 2006-12-01 00:13 | Den norske dokumentarfilkskaperen Bodil Fur har laget en meget bra film om og med Eddie Meduza. Den var del av en omreisende kunstutstillingen som turnerte grensen Norge-Sverige i fjor sommer. | |
Tom Skjeklesæther: 2006-12-01 00:19 | Sorry Bodil Furu 8ikke Fur) Her er info om Meduza-filmen: Errol Nordstedt alias Eddie Meduza” Video, 21 minutes. In this documentary I have investigated how an image or a kind of theatrical role figure can take over a persons life. Form been some kind of a mask that you can put on and take of as you please, you might get caught up in this character. This is what happened to the strange, Swedish figure Errol Nordstedt, alias Eddie Meduza. I have digged into an extreme role character, and through this investigation wanted to look for reasons for why his career ended up like it did. What motivated and gave the premises to act out a vulgar character, and what motivated Nordstedt to communicate in a very vulgar language? In contrast to the awful Swedish musician Eddie Meduza, who everybody in Sweden know (in a very negative way), I wanted to present him in private, as Errol Nordstedt, as a sympathic and on everyday matter a well reflected person. It is this consciousness about a double identity I find interesting whit Meduza/Nordstedt. The documentary work as a portrait, considering the fact that Errol Nordstedt died in the middle of our process in making the documentary. I have tried not make this a romantic story, I rather try to discover and investigate a sort of realism that he represented. A kind of realism that mean something to his fans, whatever that might be. The video is based on interviews whit Errol Nordstedt, his former wife, his colleagues and recordings of his concerts. After he died I have made interviews whit his friends, colleagues and girlfriend. For the last part of the video material I used is his own video production, which distributed to his fans. Eddie Meduza is called the Swedish “cruiser king”. Few musicians like him have been the object as much criticism, derision and disdain. The message in his songs was about alcohol, sex, women and sometimes critique of the society. He was found dead at 53 in his house in southern Småland in Sweden on January 17.th 2002. The cause of death given was heart failure caused by high alcohol consumption and life in the hard and fast lane. | |
mojo hand: 2006-12-01 01:12 | »...Eddie Meduza, who everybody in Sweden know (in a very negative way)« Dumheter. I en stor krets är Eddie en evig frihetshjälte. | |
Ola Karlsson: 2006-12-01 08:43 | fan, Tom, du lovade mig ett ex av den där filmen. går det att ordna till Rootsy-festen månne? :-) / O | |
Tom Skjeklesæther: 2006-12-01 08:57 | Jeg har sett filmen (bare) en gang. I mine øyne og ører var den veldig bra. Uavhengig av denne teksten... | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg