| |||||||
Håkan: 2012-09-18 16:26 | www.businessinsider.com/streaming-music-has-made-it-all-but-impossible-for-contemporary-artists-to-earn-minimum-wage-2012-8 Sammanfattning: Do it yourself! | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-18 18:39 | Jeg har spurt det samme spørsmålet i en del år nå. Er det en bra utvikling at smalere artister/ unge artister/ nye artister ikke kan leve av/ være i nærheten av å leve av musikken sin? Det neste området der folks manglende betalingsvilje vil slå ut i full kraft er liveområdet. Nå som innspilt musikk er gratis/ tilnærmet gratis, så vil publikum også ha livemusikken gratis. Nei, ikke Springsteen eller Rolling Stones, men det meste annet. Var det det vi ønsket? | |
Bengt Eriksson: 2012-09-18 19:11 | De allra flesta artister/låtskrivare som vill leva på sin musik har kunnat göra - inte tjäna mycket men få in en normal = åkej inkomst. De flesta osv kommer att kunna göra det i framtiden också. Det är samma utveckling som med frilansjournalistik. | |
Bo Sjögren: 2012-09-18 19:15 | Det gäller att ha ett »viktigt budskap« och tuffa advokater: www.spiegel.de/international/germany/a-856468.html Tom Lehrer påstod en gång att det var omöjligt att vara satirisk i en värld där Kissinger fått Nobels fredspris, och den här historien lär knappast få honom på andra tankar... | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-18 19:41 | Det høres fint ut, Bengt. Hvordan skal det skje om man ikke kan tjene penger på innspilt musikk og ikke på å spille live? | |
Bengt Eriksson: 2012-09-18 20:34 | Nej, inte fint. Men överleva kan en artist (som jag skrev ovan), om man gör det = allt själv. Och man måste vara mer än artist/låtskrivare; man måste bli/vara sin egen (det enligt vissa avskyvärda ordet) entreprenör. Liksom man fortfarande - trots medias nedgång och fall - kan överleva som frilansjournalist. De som verkligen kommer att få det svårt är artister - och frilansjournalister - som inte kan - eller vill - vara mer än artist och journalist. | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-18 21:14 | Jeg tror du tar feil Bengt. At de fleste som HAR levd på sin musikk, eller for den saks skyld sin frilandsjournalistikk, kan leve på det også i fremtiden. Om vi holder oss til musikken, hvor skal inntektene komme fra om det ikke er mulig å få betalt for innspilt musikk og folks vilje til å betale for livemusikk går nedover? Det mange tekno-fantaster ikke synes å forstå er at det er en nøye sammenheng mellom å selge innspilt musikk og å få folk på konserter. Har du ikke noe platesalg evt. nedlastingssalg bak deg, er det vanskelig å trekke folk til konserter. Louis Meyers, grunnlegger av SXSW og leder av Folkallience, som nylig gjestet örebro fortalte meg om mye misere blant musikere og musikkjournalister som mister jobbene sine. Han nevnte også at det var urovekkende høye selvmordstall i begge disse gruppene. | |
Bengt Eriksson: 2012-09-18 21:48 | Men det kommer att vara möjligt under överskådlig tid att både - billigt - spela in och ge ut skivor - själv - och sälja dem under konserter - som man troligen får ordna - eller åtminstone fixa - själv också. Vad som skulle behövas är ordentlig information, t ex i form av kurser, om överlevnadsvillkor för såväl artister som frilansjournalister, ordnade av deras fackliga organisationer. Jag ser många sätt att överleva, främst för journalister (jag vet ju ändå mest om det) men också för artister. Det är djupt tragiskt med självmord bland bägge grupperna pga av ändrade arbets/livsvillkor, vilka vi ju faktiskt inte kan göra mycket åt. Vi m å s t e lära oss att leva under nya villkor - om vi vill vara artister/låtskrivare eller journalister/musikskribenter - vad vi än tycker om det . | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-19 08:35 | Spørsmålet tror jeg vil være; Hva skjer med musikken og journalistikken, når man rett og slett ikke kan leve av det lenger? At man altså må ha annet inntektsbringende arbeid og spille musikk og skrive som ubetalt hobby? »Men det kommer att vara möjligt under överskådlig tid att både - billigt - spela in och ge ut skivor - själv - och sälja dem under konserter - som man troligen får ordna - eller åtminstone fixa - själv också.« sier Bengt. Det innebærer, i beste fall, en sterk dreining mot amatørisme på alle områder. I dag betaler mange frittstående plateutgivere/ artister promoselskaper ofte mange titusener av egen lomme for å gjøre det plateselskapene gjorde før. Så langt er det altså ingen innsparing, bare outsourcing. I takt med at platesalget har falt, har musikkbransjen bare blitt vesentlig råere og mer nådeløs. Nå kommer virkeligheten for en dag. Den heter for svært mange: Game Over. Subsidiært: Du betaler alt selv. Og mulighetene for å få tilbake investeringene dine er tilnærmet lik null. | |
Bengt Eriksson: 2012-09-19 09:27 | Kan vi få gårdagen tillbaka, hur mycket vi än vill? Svar: Nej. Vi - både artister/låtskrivare och journalister/musikskribenter - måste blicka framåt, särskilt om vi vill vara artister/låtskrivare eller journalister/musikskribenter. Vad är meningen med att blicka bakåt med negativa ögon, sucka, stöna och sörja? Skulle det vara en bättre hållning än att blicka framåt och försöka hitta de möjligheter som finns. Knappast första gången i världshistorien som yrkeskatetegorier får sina arbetsförhållanden totalt förändrade. Det pratas ännu mer om den dystra framtiden bland frilansjournalister än i artistkåren. Och varje gång brukar jag utbrista: Tänk den som var idag och nybliven frilansjournalist - så många möjligheter, så mycket att göra - ja, skapa! Allt eller det mesta är ju ogjort, man måste skapa sina egna möjligheter. Det är min hållning. Och du menar väl ändå inte Tom att alla de artister som jobbat precis som jag beskrivit de senaste säg 30-40 åren skulle vara amatörer. Inte minst bland sångpoeter/folksån gare är det ju ett väldigt vanligt sätt att arbeta. | |
Daniel Persson: 2012-09-19 12:55 | Tom målar upp ett närmast dystopiskt framtidsscenario där musiken kommer att förstöras av amatörism då artisterna inte längre kan tjäna pengar på skivförsäljning men skivans död är ju en realitet redan idag och ändå ser vi inte denna mardrömsvision förverkligas. Det ges ju ut mer musik idag än någonsin tidigare och inte fan är det bara en massa glada amatörer som ligger bakom den. Tror inte det minsta på dessa mörka scenarior som målas upp för framtiden. Visst, det kommer nog inte att göras så många inspelningar som är som en gammal Frank Sinatra-session med 24 inhyrda proffsmusiker, och det kan man naturligtvis tycka är tråkigt, men å andra sidan kan massor av musiker som inte tidigare kunde bli utgivna då de föll utanför ramarna nu själva spela in och ge ut sin musik så en dörr stängs och en annan öppnas som så ofta när saker och ting utvecklas. | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-19 12:55 | Grunnen til at artister har kunnet jobbe også på et individuelt nivå, har jo vært at man har kunnet ta betalt for innspilt musikk og for konserter. Jeg spør, nok en gang, hvor skal inntektene for artister komme fra når dette har falt bort. Trenger bare forståelige svar, ikke mumbo jumbo om hvor fantastisk fremtiden er. Jeg ønsker bare at du peker på hvilke muligheter som foreligger. Det høres jo ut på deg som det er lett å gjøre rede for. | |
Bengt Eriksson: 2012-09-19 13:03 | Går det inte att göra egna skivor och sälja dem vid konserter idag? Går det inte att ordna / fixa egna - betalda - konserter? Krävs det en stor musikindustri för att överleva som artist? Alltså idag. Nu. Det scenario du beskriver Tom, där är vi inte. Inte ännu, och kanske aldrig. Och vad är alternativet till att försöka överleva genom att söka efter de möjligheter som finns? Att ge fan i att vara artist, eller frilansjournalist. Det har aldrig varit lätt att vara en lite vid sidan om-artist eller för den delen en frilansjournalist som vill göra annat än vad mediamarknaden kräver. Det kommer inte bli lättare i framtiden heller men jag undrar om det kommer att bli svårare - annorlunda, ja, kanske mer krävande eftersom man måste vara mer mångsidig, mer av egen entreprenör, men omöjligt att försörja sig. Det tror jag inte. Och som sagt. vad är alternativet? Du Tom verkar ha som utgångspunkt att en stor musikindustri är nödvändig. Det betvivlar jag. Starkt. | |
Daniel Persson: 2012-09-19 13:04 | Jag vet inte vad det är som du menar är mumbo jumbo. Titta exempelvis på den rekommenderade musiken på en av världens största musiksidor, Pitchfork, så ser du att var och varannan inspelning under bolagsuppgifter sorteras under »self-released« och inte fan låter det som några glada amatörer om du sedan lyssnar på det. Därmed inte sagt att man inte får kämpa för att kunna leva på sin musik idag, och precis som Bengt är inne på så måste man nog vara rätt mycket av en entreprenör idag för att få det till att gå runt, men min poäng är att det kommer alltid att finnas begåvade musiker som kommer att brinna för det de gör och idag har de större möjlighet än någonsin att nå ut så jag oroar mig inte särskilt mycket över att vi kommer att se en kvalitetssänkning på musiken som ges ut i framtiden. Att det sedan finns privatekonomiska spörsmål att reda ut för de som jobbar i branschen är en helt annan fråga och den lämnar jag åt de som just jobbar i branschen. | |
Tom Skjeklesæther: 2012-09-19 13:25 | Jeg er bare dypt fascinert av at dere er av den oppfatning at det å være musike/ artist ikke lenger skal være en betalt yrkesvei. Det faktum at det fortsatt spilles inn og utgis svært mange plater, skyldes at folk fortsatt er villige til å bruke sine egne penger. DET kommer til å stoppe når man må innse at det IKKE lar seg gjøre å få noen inntekter. Det spiller ingen rolle for meg hva bransjen kaller seg, musikkbransjen, lalabransjen, tjukkihuetbransjen. Det er et ubestridelig faktum at det å spille inn, utgi og promotere plater/ musikk koster penger. Når man så blir kvitt »platebransjen«, så blir man kvitt den barnsjen som så det formålstjenelig å innvestere i musikk. Hvem tror dere kommer til å gjøre det nå? | |
Lista ämnen | Nästa sida Föregående ämne | Nästa ämne |
Skapa en användare och logga in för att svara på inlägg