Gayle, Crystal
He Is Beautiful
(Edsel/BAM)

I mitten av 1990-talet spelade Crystal Gayle in två gospelskivor, »Someday« och »He Is Beautiful«. Den senare får nu avsluta Edsels serie med återutgivningar av Crystal Gayles skivor. Jag har tidigare skrivit om de två första volymerna: www.rootsy.nu/recension.php?id=951.

»He Is Beautiful« inleds med en fin version ev »Old Time Religion«. Crystal Gayle sjunger till en början i långsamt tempo, kompad av piano. Trummor kommer in, hon höjer tempot. Framförandet får allt traditionellare karaktär innan Michael Loudermilks gitarr börja larma, närmast som en motröst från en annan tradition, som för att understryka sångens tidlöshet och dess giltighet utöver de snävare traditionsgränserna.

Denna syntes av traditionellt och ett mer tidsanpassat sound präglar hela skivan. Gospelkörerna får karaktär av disco, den klassiska kyrkorgeln kontrasteras mot taggtrådsgitarr, saxarna bryts mot akustiska stränginstrument och old timey-fiddle. Hymnerna övergår i afrikansk-amerikansk gospel som övergår i white gospel, men allt hålls samman av Crystal Gayles mäktiga och innerligt smäktande röst, på en gång klassisk country och mer sofistikerad pop.

Även valet av sånger griper över traditionerna. Till stor del präglas skivan av det obligatoriska programmet, eller kanske snarare blir den ett tvärsnitt av de obliagatoriska programmen. Den engelska 1600-talshymnen »Amazing Grace« (som inte är en spiritual, tvärtemot vad många tror) framförs med återhållen kraft, vackert och värdigt. »What A Friend We Have in Jesus«, »Just A Closer Walk with Thee« och »I Believe« andas en mer omedelbar, eller naiv i ordets ranelidska bemärkelse, attityd, medan Crystal Gayle tolkar sånger som »How Great Thou Art« (sannolikt den svenska komposition som oftast spelats in) och »Old Rugged Cross« i andan av den inspirerade countrysång som fostrats i pingstväckelsen.

Men skivan rymmer också afrikansk-amerikanska spirituals, som »He’s Got the Whole World in His Hands« och »Swing Low, Sweet Chariot«. Tyvärr hör de versionerna till skivans svagare, liksom jönslåten »Put Your Hand in the Hand«.

»He Is Beautiful« rymmer tjugo sånger, totalt sextiosju minuters speltid. Det blir en dubbel-lp enligt äldre vokabulär. Då gör det inte så mycket att en del spår inte fullt ut håller måttet, genom ett opportunistiskt repertoarval (»Put Your Hand in the Hand«) eller i brist på samstämmighet mellan sånger och sångerska (de afrikansk-amerikanska klassikerna). Skivan lever i de fräcka arrangemangen och Crystal Gayles jublande sång i hymner och white gospels.

Tillsammans med »He Is Beautiful« kommer »Cage A Songbird« och »Nobody Wants to be Alone« på en skiva och »Straight to the Heart« och »Nobody’s Angel« på en. Därmed har Edsel givit ut alla de fem planerade skivorna med Crystal Gayle.