| |||||||
Recension
Feiles, Arlan
Come Sunday Morning
(Not-Pop Records)
Efter flitigt turnerande på egen hand runt större delen av USA med sin akustiska gitarr som följe, hamnade den tidigare Los Angeles baserade musikern i New Jersey där han numera huserar.
Arlan Feiles har ett förflutet i rotrock bandet Natural Causes vilka hann med två album under 90-talet innan de la ner verksamheten. Men numera är det solokarriären det handlar om för denna lysande singer/songwriter och han har nu hunnit fram till album nummer två, som verkligen är något utöver det vanliga.
Arlan Feiles framför för det mesta sina sånger på akustisk gitarr och piano som enda sällskap med en imponerande ackuratess. Ibland får han hjälp av antingen en dobro, banjo, fiol eller en pedal steel att krydda materialet på ett högst njutbart sätt. När man framför låtar så här naket gäller det att man har något extra att plocka fram och det har verkligen Arlan Feiles.
Låtarna har en tilltalande variation, men det viktigaste av allt är att han kan konsten att skriva melodier som snabbt trollbinder mig. Det gör att jag vill återkomma gång på gång till detta glimrande album.
Produktionen tar verkligen vara på materialet och låter sångerna få växa sig starka. Lägg därtill att Arlan Feiles har en alldeles utmärkt röst för att nå ut med sina politiska och relationsinriktade texter, den får sångerna att glöda med en intensiv närvaro.
»Come Sunday Morning« är inget annat en ett litet mästerverk och är man sugen på att höra en ny röst inom den klassiska singer/songwriter fåran kan jag inte komma på något bättre namn än Arlan Feiles.