B.B. & The Blues Shacks
Unique Taste
(Crosscut Records)

Hammond B3 måste vara en av Guds gåvor till mänskligheten. Tyska B.B. & The Blues Shacks är ett ytterst kompetent band som inte bara rör sig inom de stilar som deras namn antyder. Den inlånade hammondorganisten Raphael Wressnig förstärker ljudbilden och tar bandet bortom det jag förväntar mig att höra. Titellåten “Unique Taste” är blue eyed soul som skulle kunnat ligga efter “These Dreams of You” på Van Morrisons liveskiva “It´s Too Late To Stop Now”, om Morrison velat hålla oss i samma stämningsläge ytterligare ett tag. En annan pärla i samma genre, om än mer lågmäld, är “Step Back A Little”.

Här finns B.B. King och Bobby Bland stilmässigt representerade. Freddy King skulle säkert le igenkännade om han fortfarande varit med oss och hört den instrumentala “Cut It!“ Det som mest överraskar är dock att de, förutom redan nämnda stilar, så befriande även rör sig mellan oklanderlig swamppop i “Tears About To Fall”, boogie woogie i “Not The One For Me” och rent New Orleanssväng i öppningslåten “Keep My Promises”. Dessutom kan jag helt enkelt inte få nog av “Fool When You´re Cool” som är soulpop när det är som bäst. Lyssna bara på det underbara trumljudet och samspelet med hammondorgeln - magiskt!

Bandet sägs vara Tysklands motsvarighet till Sven Zetterberg. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att de är bättre än så. Mångsidigheten svarar mer mot vår KnockOut Greg & Blue Weather. På scen kunde de spela blues, rhtyhm & blues, soul och rock & roll med ett sväng som var både vackert och så samspelt disciplinerat att jag alltid tänkte på rodd när jag såg dem.

Det är naturligtvist inte rättvist att göra jämförelser, men å andra sidan gör B.B & The Blues Shacks inget som hänger oberoende fritt i luften. Snarare tvärtom, de vet vad de gör och står stadigt i den amerikanska rotmusikmyllan.

“Unique Taste” lär vara B.B:s åttonde album och det här måste vara rätt tillfälla att presentera sig för den skandinaviska publiken. Det sägs också att de är bokade för spelningar här. Glöm bara inte att ta med Raphael Wressnig.

/Per Magnusson