| |||||||
Recension
Stubbs, David
Ace Records (bok)
(Black Dog Publishing)
Arthur Alexander, Swamp Dogg, The Cramps, Little Richard, The Zombies, Johnnie Allan, Elmore James och Motörhead är bara några av de tusentals artister som kan stoltsera med att ha gjort plattor på den engelska skivetiketten Ace. Lyssnare med smak för soul, r’n’b, country, rockabilly, cajun, garagerock, blues psykedelia, swamp-pop, flickgrupper, funk och punk har förmodligen redan åtskilliga hyllmeter med plattor försedda med Ace-logotyp i sin ägo. Här sammanfattar författaren David Stubbs återutgivningsbolagets historia i bokform.
Allt började 1971 på Portobello Road i London. Över disken på ett sjabbigt marknadsstånd kallat »Rock On« krängdes gamla singlar med femtiotalsrock. Joe Strummer, Malcolm McLaren och Lenny Kaye hörde till kundkretsen. Thin Lizzy besjöng marknadsståndet i låten »The Rocker« (»I get my records from the Rock On stall, rock’n’roll, teddy-boy, he’s got them all«) och snart utvidgades affärsrörelsen till att även innefatta skivutgivning. Vid sidan av eminenta pub- och punkrockplattor producerades samlingar med svåråtkomlig rockabillymusik. Utgåvor i stil med »Hollywood Rock’n’Roll« och Link Wray-samlingen »Early Recordings« avfyrade startskottet för den återutgivningsexplosion som under nittiotalet kom att detonera med full kraft. Läsaren får stifta bekantskap med entusiasterna bakom Ace och ta del av underhållande berättelser från skiv-och masterbandsjaktresor till USA. Boken är läckert illustrerad med Ace-relaterade annonser, tidningsklipp, posters och färgstarka skivomslag.
Idag är Ace Records tillsammans med Rhino, Bear Family och Hip-O Select marknadsledande när det handlar om återutgivningar. Med förstklassig ljudkvalitet och välgjorda omslagshäften har de satt standarden för hur en återutgåva skall utformas.
/L-P Anderson