Sand Rubies
Mas Cuacha
(Blue Rose / Border)

De har varit med ett tag nu, ända sedan andra halvan av - 80 talet. Först hette de Sidewinders och bytte så i början av - 90 talet till namnet Sand Rubies. Det mesta kretsar kring gitarristen Rich Hopkins och sångaren David Slutes som skrivit merparten av låtarna tillsammans. Framförallt Rich Hopkins har varit produktiv på egen hand men det är utan tvekan att han behöver sin radarpartner i Sand Rubies för att det ska lyfta ordentligt. Det var ett tag sen de gav ut något nytt material så man kan se det här som ett comebackalbum.

De kommer från Arizona och dess ökenlandskap, det har satt sina spår i musiken. En ödslighet och en sorts febrig hetta vilar över hela albumet. I fokus finns de välskrivna melodierna som snabbt får fäste och de alltid intressanta texterna som vävs ihop till en väldigt berikande lyssning. Rich Hopkins imponerar verkligen med sin taggtrådsgitarr som framkallar ett lätt psykedeliskt sound, han kan verkligen konsten att få det låta om sitt instrument. Överhuvudtaget så håller musikerna hög klass och de låter väldigt sammansvetsade.

»Mas Cuacha« ger ett gediget intryck, men rymmer också ett par riktiga guldkorn som sticker ut. I sånger som »Can't Change That«, »Showcase '89 och den helt fantastiska «See You In September" når de hela vägen fram.

Det är verkligen kul att de valt ta upp tråden och börja samarbeta igen. Kan man hoppas på en fortsättning? För er som inte har hört Sand Rubies förut så kan man närmast jämföra dem med Neil Young & Crazy Horse.

/Johan Annetorp