Birgerson, Anders
Allt, medan månen
(ABO)

I Skåne, Sveriges Texas säger en del, är han en sån där artist som många har sett och hört, men som få vet vem han är eller vad han heter. Han dyker upp i allehanda sammanhang och i olika konstellationer och man känner igen honom utan att kunna placera honom uppe i hjärnkontoret.

Och det här är hans första egna album. Det öppnar han med en stillsam version av ”Flickan från Backafall”. Jag tror inte det är många artiser som skulle våga öppna en platta 2007 med den låten. Men Anders Birgerson är inte som andra och han tänker inte i kommersiella termer. Han gör det han tycker om i vilken ordning som helst och utan andra avsikter än att spela och sjunga det han tycker om.

Han sjunger med skånsk accent lite hest viskande och synnerligen avspänt, antingen det handlar om country, blues, texmex, folk eller något som inte finns. Och han har kompisar som gärna ställer upp i bakgrunden på olika låtar på debutplattan. Här finns bl a rutinerade trummisen Håkan Nyberg, legendaren Roland Gottlow på piano, Rolf Alm på bas, Erland Jakobsson på orgel och inte minst fenomenale violinisten Petra Kvist som får ”Du kommer aldrig mera hit igen” att lyfta till något stort och bli något för landets radiostationer. Låtarna täcker som sagt allt det som kan stoppas in under rootsybegreppet, från Backafallflickan till ”It´s All Over Now” och låten av Peps Persson, som han själv har glömt att spela in, ”Född på landet”.

I riktiga Texas hade Anders Birgerson varit en sådan där musikant som ständigt finns på scenen bakom de stora stjärnorna på Austin City Limits och ibland får chansen att göra ett solonummer. Hemma i Skåne och i Danmark spelar han i en hel rad konstellationer där han är en i mängden och har ungefär samma roll som de mindre kända namnen i Austin. Med den här plattan visar han att det är läge för mer. Det han gör är äkta, trovärdigt och, i all sin enkelhet, smakfullt.