Presley, Elvis
The Essential; Elvis at the Movies; Viva Las Vegas
(SonyBMG)

Elvis Presley blev bara bättre och bättre som sångare. In i det sista kunde han lyfta vilken medioker låt som helst till stundom oanade höjder. Glöm myten om rockrebellen, det var ändå bara en myt, så öppnas en annan värld, en värld där Elvis blev en lysande balladsångare, en värld där Elvis rockklassiker har sin plats men vid sidan av hans insatser som balladeer och uttolkare av blues och countrytraditionerna; han var rentav en av de stora bluesmännen. Och han var inte bara bra i Memphis, han var bra även i Las Vegas och på vita duken.

Två av tre nyutgivna cd-dubblar påminner om det senare. »Viva Las Vegas« inleds visserligen med just den låten, inspelad 10 juli 1963 för filmen med samma namn, men sedan får vi en kavalkad med upptagningar från konserter i spelmetropolen 1970 och 1972, låtar som främst visar hur Elvis plockade sånger ur samtiden och gjorde dem till sina egna, sånger som »Polk Salad Annie«, »Proud Mary«, »Walk A Mile in My Shoes«, »Let It Be Me« och Mickey Newburys »An American Trilogy«. Det är ena skivan.

Den andra delen av Las Vegas-utgåvan rymmer en outgiven konsert från 1969, där Elvis framför flera av femtiotalsklassikerna, men också suveräna versioner av »In the Ghetto« och »Suspicious Minds« som han spelat in tidigare samma år.

»Elvis at the Movies« innehåller enbart låtar från filmerna, utsökta saker som »Little Egypt« och »Can’t Help Falling in Love« men även mer undanskymda pärlor som »Frankfort Special« och »Frankie and Johnny«. Och givetvis en del struntlåtar som dock snyggt flyter in i det fräcka musik- och bildflöde som skivan iscensätter.

Efter samgåendet mellan Sony och BMG finns Elvis Presley nu också i Sonys samlingserie »The Essential«. För artister med sin väsentliga alstring på något eller några av de bolag som rymts under BMG- eller/och Sony-parasollen och för vilka man nöjer sig med en dubbel-cd ger albumen i den serien utmärkta möjligheter. Elvis-utgåvan är också väl sammansatt, och den fungerar både som introduktion för de nya lyssnare som ständigt tillkommer och för den arme sate som tror att det räcker med en cd-dubbel för Elvis Presley.