Åström, Kristofer
Rainaway Town
(Startracks/V2)

Bortsett från »All Lover’s Hell«, en av de mest gripande kärlekslåtar som spelats in i detta land, har jag egentligen aldrig hetsat upp mig nämnvärt över Kristofer Åström. Det handlar inte så mycket om att jag inte gillar hans låtskrivande, för det gör jag, utan snarare att jag alltid upplevt att hans musik blir aningen jämntjock, och lite för anonym, sett över hela album.

Kanske beror det på Åströms nya kompband, eller på att tempot överlag är högre, men på »Rainaway Town« lyckas Åström, trots att han troget tröskar på i sina vid det här laget väl uppkörda fåror, behålla mitt intresse och uppmärksamhet hela vägen.

Från inledande raden ”If it’s going to happen, why does it have to happen to me” på »Conjure Me« till den smekande avslutningsrysaren »Not Cool Again« känns det som om Kristofer Åström verkligen menar det. På allvar. Maria Taylor stöttar på »All In« med ljuvlig stämsång, albumets bästa spår (som nästan är i klass med »All Lover’s Hell«), Mattias Hellberg gör likaledes på suveräna »Just A Little Insane«, medan allt ljus är på Åström själv i det hjärtskärande 6/8-mantrat »Fallen For You«. Och är det inte lite glamrock jag hör på »A Little Out Of Tune«? Bra är det i alla fall.

Bandet lyder, med lika delar muskler och hjärna, minsta lilla melankoliska vink från maestro Åström och ser, med hjälp av ett föredömligt jordnära och organiskt sound, till så att de harmonimässigt enkla låtarna aldrig känns simpla eller tråkiga. Dessutom har Åström i mina öron aldrig låtit så övertygande som sångare, fastän, eller kanske tack vare, att han är mer återhållsam än någonsin.

Nu ska jag bara bekräfta det faktum att »Rainaway Town« är Kristofer Åströms mest helgjutna platta genom att lyssna igenom hans samlade produktion från början till slut. Eller så kanske jag börjar från slutet och lyssnar på »Rainaway Town« en gång till.