| |||||||
Recension
Krauss, Alison
A Hundred Miles Or More: A Collection
(Rounder)
Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å finne noe negativt å si om Alison Krauss. Og når hun gjør Don Williams-klassikeren »I'm Just A Country Boy« fra 1977 fullstendig til sin egen, for anledningen omdøpt til »You're Just A Country Boy«, renner nesten tårene av fryd. Det er første sang ut på denne nye samlingen der »Country Boy« er en av fem nyinnspilte låter, koblet med 11 andre, hentet fra forskjellige soundtracks, hyllestplater og lignende.
Alison Krauss har to parallelle karrierer; én i front for bluegrassensemblet Union Station, én som soloartist. Hun har for øvrig rasket med seg hele 20 grammystatuetter, men tilsynelatende aldri latt det styre karrieren i noen som helst retning annen enn den hun har valgt på helt egne premisser. Det er liksom ingenting falskt eller kalkulerende over henne, til tross for en suksess som kunne korrumpert hvem som helst. Alison Krauss er og blir seg selv, med sin nydelige stemme, flotte felespill og usedvanlige evne som tolker av sanger.
Denne samleplaten konsentrerer seg om solokarrieren. Union Station er til stede på en låt, en hesblesende »Sawing On The Strings« der de også får hjelp av størrelser som Tony Rice, Stuart Duncan og Sam Bush. For det meste er platen adskillig mer dempet, men variert så det holder og dermed også representativ for Alisons musikalske utforskertrang. Hun gjør en irsk trudelutt med The Chieftains i »Molly Bán (Bawn)«, fantastisk baptistgospel (er det noe som heter det?) sammen med et digert kor og blant annet Gillian Welch, David Rawlings og Maura O'Connell i »Down To The River To Pray« fra O Brother, Where Art Thou?-soundtracket, en sterk countryduett i »Whiskey Lullaby« med Brad Paisley, og kanonbra FM-rock (av alle ting!) i en fersk versjon av John Waites 1984-hit »Missing You«, sammen med Waite selv. For å si det svært forsiktig overgår den originalen med lysår, den er rett og slett skummelt fengende.
Ved siden av den innledningsvis nevnte »Country Boy« er det »Jacob's Dream« som gjør sterkest inntrykk av de nye sangene. Det er en grusom historie om to gutter som forsvinner sporløst i skogen en vinterdag i 1856, holdt i et dempet og lavmælt, uhyggelig arrangement og skrevet i en tradisjon som hørte den tiden til. Det er Julie Lee og den originale Union Station-bassisten og Alisons gamle mentor John Pennell som har skrevet »Jacob's Dream«, og det er tydelig at de har hørt en og annen Stephen Foster-sang. Det har nok også både Elvis Costello og T-Bone Burnett som har skrevet »The Scarlet Tide« og Sting som har skrevet »You Will Be My Ain True Love«, begge hentet fra soundtracket til Cold Mountain.
Avslutningssporet er også en duett med John Waite og en av de fem nye sangene. Her gjør de en annen sang Don Williams har hatt en hit med, »Lay Down Beside Me«, i en ganske annerledes versjon enn den vi kjenner fra før. James Taylor er også duettpartner og hjelper til på Louvin Brothers-klassikeren »How's The World Treating You«, og det er ingen snau versjon.
Forrige gang Alison Krauss ga ut plate var i 2004 da hun ga ut Lonely Runs Both Ways med Union Station, og utgivelsen av denne samlingen tyder på at det fremdeles er en stund til neste gang. Men vi kan trygt si at ventetiden er blitt adskillig mer behagelig nå...