| |||||||
Recension
Broonzy, Big Bill
Amsterdam Live Concerts 1953
(Munich Records)
Big Bill Broonzy var en kjempe, og kaster fortsatt lange skygger. Født i 1901, 1893 eller, mest sannsynlig i 1893, raget han 2 meter og 4 centimeter over jorden, riktignok ikke ved fødselen, men etter hvert. De fysiske mål var imidlertid ikke nok til at han fortsatt varmer folk og blues-elskeres hjerter verden over. Mens mange av hans samtidige gikk over til elektrisk gitar, beholdt han sin akustiske som drivende hovedinstrument gjennom hele karrieren, og var på ingen måte begrenset til 12-takts-blues, selv om dette var kjernen i hans repertoar. Etter sigende lagde han ca. 350 egne komposisjoner, mest kjent er ”Key To The Highway”, men han øste av både folk-, gospel- og bluestradisjon i både plate- og liverepertoar. Assosiasjonene til Leadbelly er flere, her synger han både ”Midnight Special” og ”Goodnight, Irene”. Mens platekarrieren fra 1927 og til femtitallet er vel dokumentert, sitter jeg nå i håndene med et unikt live-dokument – rykende ferskt, selv om opptakene kommer fra 1953.
Som for flere bluesartister, fikk interessen for Big Bill, og dermed hans karriere, en oppblomstring sammen med folk-bevegelsens frammarsj på femti-tallet, noe som for Broonzys vedkommende førte til flere Europa-turneer. Denne doble live-cd-en dokumenterer konserter i Amsterdam i februar 1953, som den tredve år gamle Louis Van Gasteren fikk lov til å spille inn, uten at verken han eller Bill hadde noen anelse om hva de skulle brukes til. Van Gasteren skriver selv om bakgrunnen i den fine og riholdige boken som følger platene. Han er over 83 år gammel når utgivelsen ble planlagt i 2005.
To konserter er dokumentert her, og Big Bill synger og forteller med stort engasjement. Han starter med å konstatere at ”To me all songs in the world is folk songs, because horses don’t sing songs.” Dette viser noe av hans frie holdning til sjangre. Mange av låtene hans bærer elementer av protest og frustrasjon over urettferdighet i seg, på denne platen finner vi kanskje den mest kjente av hans utilslørte protestsanger, ”Black, Brown and White”.
Alle som allerede kjenner Big Bill Broonzy vil glede seg stort over disse opptakene. Han er nær og tilstede, med masse soul i stemmen, med til tider virtuost gitarspill, og lyden er god. ”Amsterdam Live Concerts” er med stor sannsynlighet de beste live-opptakene som er mulig å oppdrive med artisten, og dokumenterer godt hvorfor både artister som Clapton, Dylan og Van Morrison på ulike måter refererer til Big Bill Broonzy som inspirasjonskilde. Dette faktum gjør også platene til et interessant startsted for de som til nå ikke har hørt ham.