| |||||||
Recension
Parsons, Gram
The Complete Reprise Sessions
(Reprise/Rhino)
DET ER FOR LITE GRAM PARSONS-MUSIKK I VERDEN
Verden trues av overbefolkning, økende drivhuseffekt, stigende havnivå, omvendt golfstrøm, surt regn og hull i ozonlaget. Er det egoistisk å være mer bekymret over at lageret av uhørt Gram Parsons-musikk nå er i ferd med å tynnes ut?
Endelig er den her, den lenge etterlengtede og flere ganger utsatte samlingen. En fin sak er det blitt, bygd rundt de to soloalbumene til Gram Parsons. I den smakfullt utformede boksen finnes tre skiver: Albumene GP av 1972 og den posthume Grievous Angel av 1974, begge med diverse tillegg. Pluss en spennende bonus-CD med alternative tagninger fra de nevnte utgivelsene.
Den som bare hadde vært en ung og nyfrelst GP-fan! En av dem som jeg innbiller meg har sørget for at DVD-dokumentaren »Fallen Angel« har inntatt 6. plassen på VG-lista. Da hadde jeg hatt mye bra musikk til gode å høre! Litt verre når man har samme fødselsår som Gram, og har brukt en god del av livet til å støvsuge markedet for ukjente opptak av verdensmesteren i triste sanger.
Tillat meg å hoppe lett over det opprinnelige innholdet av »GP« og »Grievous Angel«, som jeg regner med er kjent stoff for leserne av denne siden. Vil bare si at jeg misunner dem som ennå ikke har oppdaget denne gullbeholdningen av musikk med sjel – uansett sjanger.
Om tilleggene skal jeg si litt mer:
Bonussporene til »GP« består av utdrag fra to intervjuer; Gram forteller om det første møte med Emmylou Harris (She’s beautiful!), og gir bakgrunn for de egne låtene »A Song For You« og »The New Soft Shoe«. Det andre intervjuet er fra radiostasjonen WBCN i Boston, der Gram, Emmylou og N. D. Smart i tillegg gjør fine akustiske versjoner av »Love Hurts« og »Sin City«. Dessverre er den tredje på originalrullen, Jimmy Martin-låta »Widow Maker«, av en eller annen grunn utelatt. Lydkvaliteten er ikke særlig bedre enn på min gamle kassett, så mastertapen er neppe bevart.
Bonusen til »Grievous Angel« består av backingsporet til »Return of The Grievous Angel«, og utdrag fra et intervju rundt temaene The Byrds’ på Grand Ole Opry i 1968 og definisjonen av country-rock. Intervjusnuttene (alle unntatt WBCN) er gjort av Michael Bate på CBC i Boston i april 1973. Dette er ikke opplyst, men Bate er takket i CD-heftet.
Den tredje CD-en i boksen inneholder 15 alternative tagninger av sanger fra de to nevnte album, pluss originalopptakene »Brand New Heartache«, »Sleepless Nights« og »The Angels Rejoiced in Heaven Last Night«, opprinnelig innspilt for »Grievous Angel«, men først utgitt på LP-en »Sleepless Nights« i 1976. Disse tre burde ved denne anledning vært lagt inn på CD-en »Grievous Angel«, hvor de hører hjemme.
Til de 15 alternative sporene hadde jeg på forhånd en viss skepsis. Jeg er veldig glad i de opprinnelig utgitte versjonene, og mener å kunne høre hvorfor disse alternativene er blitt akkurat det. Men så blir jeg stadig arrestert da, av en alternativ »She« som er mer sår, en »Brass Buttons« (sangen til mamma) enda mer personlig, en skakk »In My Hour of Darkness« og »Hickory Wind«, velsignet fri for liksom-live-påleggene fra originalutgivelsen. Nyanser avdekkes, ting går seg til. Snart er de lange, mørke høstkveldene her, og det kan aldri bli for mye Gram Parsons-musikk i verden.
Thor Martinsen er en av verdens fremste eksperter på Gram Parsons. Han har vært konsulent ved flere biografiske arbeider knyttet til GP, bl.a. på Rolling Stone-journalisten Ben Fong Torres Gram-bio, »Hickory Wind«. I noen tileffeler har Gram-utgivelser vært bygget på materiale fra Thors arkiv.
Thor bor på Sander, nord for Oslo og er pensjonert bankmann. Han skriver også tekster for den svært kritikerroste norske countryartisten Roy Lønhøiden.
/Red
/Thor Martinsen