Carter Family, Charlie Monroe, J E Mainer`s Mountaineers m fl
Early Country Radio (4 CD)
(JSP/ Smokestack)

Okej, låt mig från början tala om att det här är strictly för fanatiker. Det handlar om s k radiotranskriptioner, d v s metallmasters som countryartister spelade in för olika radiostationer och som kunde användas när inte artisterna kunde ställa upp av en eller annan anledning eller när de helt enkelt var så populära att de dubbelbokat sig. Det innebär att förutom låtarna får vi också artisternas minst sagt corny mellansnack, presentatörens krystade inledningar och reklamdrapor för t ex laxermedlet Man-O-Ree mitt ibland ”The Dying Soldier” och ”No Depression In Heaven”.

Carter Familys inspelningar från Del Rio i Mexico plus några tidigare radioinspelningar lägger beslag på de två första CD-skivorna och trots att ljudet är långifrån lika klart som på gruppens studioinspelningarf får vi fina versioner av bl a ”The Storms Are On the Ocean”, ”Engine 143”, ”Diamonds In the Rough”, ”East Virginia Blues” och ”Single Girl, Married Girl” och en riktig pärla, A P Carters Woody Guthrie-liknande historia om en cyklon som drog fram genom Virginia och dödade 25 skolbarn, ”Cyclone of Rye Cove”.

De båda andra CD-skivorna domineras av Charlie Monroe och hans ljusa bergsröst och bluespåverkade country — kolla in ”White House Blues” eller ännu hellre ”Gone And Left Me Blues” — och Roy Hall och hans Blue Ridge Entertainers, som håller sig till den tidens poplåtar som ”Bill Bailey Won´t You Please Come Home” eller ”South of the Border” när de inte gör reklam för Dr Pepper´s. Fiddlaren J E Mainer får bidra med ett par låtar och cowboysångaren Slim Rinehart, som aldrig spelade in några skivor, och Hank Williams får avsluta.

Som sagt, repigt men fint.

/Christer Olsson