Brokeback Mountain. Original Motion Picture Soundtrack
(Verve Forecast)

Jag har ännu inte hunnit se filmatiseringen av E. Annie Proulxs novell »Brokeback Mountain«, men musiken är bra. Gustavo Santaolalla är hjärnan bakom den. Han och steelgitarristen Bob Bernstein har skapat en integrerad svit, där egna instrumentaler varvas med sånger med bland andra Emmylou Harris, Steve Earle, Linda Ronstadt, Willie Nelson, Teddy Thompson, Rufus Wainwright och Mary McBride.

Det mesta är mycket bra. Willie Nelson sjunger »He Was A Friende of Mine« med stilenligt darr och snygga inpass på munspelet av Mickey Raphael. Emmylou Harris bidrar med en nyinspelad sång av Santaolalla och Bernie Taupin, »A Love That Will Never Grow Old«. Hon har ju tappat en hel del i precision och skärpa, men här gör Emmylou Harris sin mest innerliga soloprestation på länge. Gabe Witchers vemodiga fiollinjer och Bernsteins steel ger en mäktig inramning.

Mary McBrides »No One’s Gonna Love You Like Me« hör också till de bästa nyinspelade sångerna, vacker och gripande i sin naket självutlämnande vädjan. Det blir inte lika bra när Teddy Thompson och Rufus Wainwright sjunger duett i Roger Millers slitstarka (somliga skulle säga slitna), luffarromantiska »King of the Road«. Kompet med David Mansfield och Dean Parks i spetsen är utsökt i sin lätta touch och luftiga finess, men folkrockens unga ätteläggar sjunger mer lojt än luttrat; möjligen bäst i klassen, men det räcker inte för att få liv i den låten.

Men soundtracket till »Brokeback Mountain« utgör inte bara en serie i stort mycket bra sånger, tillsammans med de stämningsmålande instrumentalerna bildar de också en fint fungerande helhet, en mäktigt framvällande Americana-svit. Det påminner åtskilligt om Ry Cooders filmmusik före hans överskattade sömngångarlicks i »Paris, Texas«.