Blandade Artister
Our New Orleans
(Nonesuch/Warner)

Dr John, Irma Thomas, Carol Fran, Randy Newman, Allen Toussaint, m fl.

När orkanen Katrina drog fram och bilderna på det översvämmade New Orleans-området kablades ut över världen så kom tanken direkt: Hur har det gått för Dr John och hans musikaliska kompisar? Så starkt är staden i Louisiana förknippad med musik för mig och säkert för många andra också. Nu gick det okej för Dr John, värre drabbades Allen Toussaint som öppnar den här skivan.

Den 68-åriga producenten, låtskrivaren, arrangören och soloartisten Allen Toussaint är född och uppvuxen samt ständigt verksam i New Orleans. Toussaint fick sin Steinway-flygel, sin stora skivsamling och alla nerskrivna arrangemang sedan 50-talet dränkta. Allt låg under två och en halv meter vatten i hans totalförstörda studio vid Bayou St John. Därför är det med förvånansvärt lugn han sjunger det funkiga öppningsspåret ”Yes we can can”.

Med den inledningslåten så går den musikaliska återuppbyggnaden av New Orleans och dess musikerelit vidare. Nämde Dr John tar vid med ”World I never maid” och som vanligt mixar doktorn jazz, blues och funk fint och naturligt.

Annars finns här något för alla, mångfalden är stor och genreöverskridande. Soul, swing, funk, creole, zydeco, brassband, ja, allt som förknippas med Mississippi. Alla låtar är inspelade under en dag vilket gör att nerven och direktheten är påtaglig. Över allt vilar självfallet Louis Armstrongs ande. Satchmo citeras både musikaliskt och textmässigt, ”Wonderful world” och ”When the saints go marching in” ekar lite här och där till exempel. New Orleans-soundet och svänget finns förstås överallt, men det behöver man kanske inte påpeka om musik som kommer från jazzens födelsestad.

En marginalanteckning är att det spretar lite åt olika håll stundtals, men så blir det när innehållet ska tilltala många. Men helheten håller ihop och allt låter förvånansvärt hoppfullt med tanke på all förstörelse Katrina åstadkom för befolkningen i och kring New Orleans. Så begravningsmarschen längs Canal Street låter vänta på sig.

Intäkterna från projektet, kallat Habitat for Humanity, går till Katrinas offer. Lite längre in på 2006 kommer en »Our New Orleans vol 2«.

/Anders Sundin