Krall, Diana
Christmas Songs
(Verve)

På sina skivor har Diana Krall oftast framträtt som en popsångerska med jazzkomp, alltså en popsångerska i ordets klassiska, anglosaxiska bemärkelse. På scen visar Diana Krall däremot vilken skicklig improvisationssångerska hon är. Och till julen; en av Diana Kralls finaste inspelade vokalimprovisationer finns på hennes mentor basisten Ray Browns skiva »Christmas Songs«, som kom 1999. Och nu ger Diana Krall ut sin egen »Christmas Songs«, den bästa nya julskiva jag hört i år.

Formatet växlar. Här finns både småbandsinspelningar, som Mel Tormés »The Christmas Song« i kvartettformat där Diana Krall sjunger med utsökt närvaro, backad av ett rytmkomp i filttofflor, Anthony Wilsons fylliga gitarrsound och eget, lätt förstrött pianospel. Men här finns också flera sånger där Diana Krall backas av stor orkester. Johnny Mandel har gjort orkesterarrangemangen. Tidigare är det också han som gjort de bästa orkestreringarna för Diana Krall (på skivan »When I Look in Your Eyes«), överlägsna de statiska och högljudda bakgrunder som Claus Ogerman svarade för på »The Look of Love«.

Vi hör också Mandel i de ofta diskret understrykande, men ofta också alltmer scherzoartade arrangemangen, hela tiden maximalt smakfulla. Vi får därtill en snygg växling mellan småband och orkester. När det samlade intrycket hotar att bli i massivaste laget, kommer en lågmäld kvartett- eller kvintettinspelning, eller ett starkt nertonat orkesterarrangemang, som i en själiskt vacker tolkning av »Christmas Time Is Here«.

Och när det ska braka loss, så gör det så. »Santa Claus Is Coming to Town«, som Diana Krall också sjöng hos Ray Brown, öppnar med ett fanfarliknande intro, innan Krall lekfullt trånande åkallar tomten. De sordinerade trumpeterna i »Sleigh Ride« skapar också en oemotståndlig julstämning.

Det är näst sista sången, innan skivan sluter sig i Irving Berlins innerliga »Count Your Blessings Instead of Sheep«. Då är stämningen så tät den någonsin kan bli, tät och skör på ett mäktigt och lätt paradoxalt sätt. Så avrundas också en fantastisk skiva. God jul!