West Of Eden
Next Stop Christmas
(WM)

Det låg i luften att förr snarare än senare skulle West of Eden göra ett album med anknytning till julen. Förra årets Taubetolkningar var med råge ett mycket lyckat projekt som gör förväntningarna på det nya albumet desto större. Nu är, tack och lov, inte ”Next Stop Christmas” ett traditionellt julalbum med bjällerklang, drömmar om vita jular och tomtar som krånglar sig igenom skorsten. ”The Twelve Days of Christmas” är väl den mest bekanta julsången här tillsammans med ”Must Be Santa”, en mer sällan hörd jullåt från 1960. Bob Dylan gjorde en lekfull version för ett par år sedan men bandet övertrumfar dennes tolkning i alla fall i mina öron.

Större delen av materialet är skrivet av olika medlemmar i gruppen i den keltiska tradition som ju är deras signum, inledande ”We Shall All Sing Together” är ett utmärkt bevis för det. Titellåten ”Next Stop Christmas” är en av albumets höjdpunkter, inte minst i den första versionen där en av landets mest underskattade sångare och låtskrivare, Stefan Andersson, sjunger sömlöst tillsammans med gruppens lysande sångerska Jenny Schaub.

Albumets höjdpunkt ”Christmas in Carrick” signerad Seamus McGrath är det gåshudsvarning på. Här bevisar gruppen varför de är en av landets bästa grupper oavsett genre. Jag gillar också de korta meditativa instrumentala Solstice I och II, signerade Henning Sernhede som fint interfolieras här och där.

Alltigenom lysande arrangemang med imponerande instrumental- och sånginsatser. De är helt enkelt otroligt samspelade. West of Eden är ett sammansatt kollektiv där alla tar plats. West of Eden förtjänar en mycket större publik än vad de har i dag.

I vilket fall har West of Edens har åstadkommit ett julalbum som med fördel kan spelas året runt.