| |||||||
Recension
Mollestad, Hedvig
Maternity beat
(Rune grammofon)
Ett pulserande buller och några provokativt dissonanta stråkdrag, och så frigör sig rösterna ur ljudlandskapet: »In there a boat on the horizon / With mothers and children and fathers?«
Det disharmoniska anslaget finns kvar i inledningsspåret till Hedvig Mollestads nya skiva »Maternity beat«, men det balanseras av skörare stämningar, innan »On the horizon part 1« övergår i »On the horizon part 2« med lätt ljudförvrängda, upprepade entonsfraser av Hedvig Mollestad innan Martin Myhre Olsen svingar sig ut i en friare seximprovisation.
Flyktingvågen 2015, pandemin men också de egna erfarenheterna som mor är de erfarenheter som Hedvig Mollestad ger musikalisk gestalt på Maternity beat, som hon spelat in tillsammans med tolvmannabandet Trondheim Jazz Orchestra.
Musiken följer tydliga kompositions- och strukturella idéer, men det är idéer som ger utrymme för improvisation och ett friare meningsutbyte musikerna emellan.
I bakgrunden hörs den tunga jazzrock som Hedvig Mollestad adlat i sin trio, men också impulser från den tidiga fusionsmusiken – de envetna rytmerna från Bitches brew, den expansiva ljudbilden från Mahavishnu Orchestras »Birds of fire«. Men ur den brygden växer ett unikt uttryck, ytterligare nyanserat av sparsamt inlagda kvinnoröster.
Maternity beat« är Hedvig Mollestads tionde skiva i »eget namn, sju av dem i trion. Som de tidigare speglar de en självständig vision, rotad i skilda traditioner men omisskännligt personlig. Hon är en djupt särpräglad gitarrist, men i det här större formatet ser vi henne också som profilerad kompositör och orkesterledare. Det är ännu en lysande skiva från Hedvig Mollestad.