Svante Sjöblom & Twang
Svante Sjöblom & Twang
(Rootsy Music)

Svante Sjöblom känner vi ju väl sedan tidigare, men Twang är en ny bekantskap. En trevlig sådan.

Det vi får är kanske inte det vi förväntade oss. Eller? Folksångaren Ola Bell Reed, hippiefolkvännen John Hartford, folkpoparen John Sebastian, George Jones cover, Justin Bieber och Svante Sjöblom har bidragit till sånger på albumet. Vilket visar på en bredd i både tid och rum. Det är i grunden amerikansk folkmusik som håller musikerna tillsammans. En musik som vi sedan tidigare vet byggs av bluegrass, old timey, folkmusik, blues och country. Och precis så är det också här. Skickligt format och framfört. Inte minst tycker jag att man har lyckats i arrangemangen och blandningen av ensemblespel och soloinsatser. Speciellt kanske i Lovin´ Spoonfuls klassiker ”Jug Band Music”. Där inte minst fina solon gör låten rättvisa.

Twang består av tre musiker som träffades på musikkonservatorium i Köpenhamn och fann varandra med gitarr, banjo, violin och bas. I kombination med Svante Sjöbloms sång och gitarr blev det en stark och personlig gruppering. Peter Banks, Spencer Gross och Thyge van Dassen bildar Twang, och bidrar också med egna sånginslag. När de inte backar upp Svante, som svarar för sången på fem av de åtta spåren. Svante har också skrivit tre av sångerna där två har koppling till helvetet och djävulen. Där ”Ain´t gonna work” bär en aura amerikansk folkmusik från 60-tal. Intensiv och påträngande med Svantes fina gitarrspel och lite raspiga sångröst. Väl uppbackad av van Dassens violin och Peters och Spencers stämsång.

I den lågmälda framtoningen finns en stark kärlek till musiken, som förmedlas med all önskvärd tydlighet i framförandet. Ibland andäktigt, ibland påträngande. Alltid med stor respekt.

Det här är musik man skulle vilja ha mer av. Plattans 30 minuter känns kort. Alldeles för kort. Kan vi be om mer?