Carter, Goree
Let´s Rock Awhile
(Jasmine Records)

Goree Carter skapade rock ´n´ roll. Det är i alla fall vad några musikkännare hävdar. Goree Carter skulle som 18-åring 1949 med ”Rock Awhile” lägga grunden till det som senare skulle komma att benämnas just rock ´n´ roll. Anledningen är Goree Carters användning av en överstyrd förstärkare och boogiebaserad rytm som starkt påminner om det sätt som Chuck Berry skulle lyfta fram en fem år senare. Goree Carters elektriska gitarrstil med enkelsträngslöpningar och tvåsträngs blåtonsackord skulle kunna ha influerat Chuck Berry.

Annars var Goree Carter själv influerad av T-Bone Walkers snabba melodiösa gitarrspel men med en lite ruffare och taggigare anslag och ton. Redan som tonåring hade Goree Carter ett eget jumpband, The Hepcats, och fick kontrakt med Freedom Records 1948. Under tre års tid spelade Goree Carter in en jämn ström av fina låter i den för tiden så vanliga jumpbluesstilen med sin fingerfärdiga gitarrstil som ledstjärna. Trots hög standard var det bara ”Rock Awhile” som gjorde avtryck och redan 1954 kom Goree Carters inspelningskarriär till ett slut.

Född i Houstons Fifth Ward nyårsafton 1930 och självlärd gitarrist från 12-års ålder blev han ett intressant namn redan som tonåring med sin Gibson. Så det var inte så konstigt att Sol Kahal på Freedom Records fångade upp honom gjorde den första inspelningen med ”Sweet Ole Woman Blues”. Goree Carter fick inte den karriär som han hade hoppats på och den blev ett hopp mellan ett antal olika skivbolag utan det stora genomslaget.

På ”His Guitar, His Hepcats and his rocking Rhythm Orchestra – Let´s Rock Awhile” har Jasmine samlat 28 av Goree Carter inspelningar från 1949 till 1951. Inspelningar som visar att Goree Carter hade fina kvaliteter som i sina bästa stunder var riktigt bra.

Och de stunderna är många.