Peters, Gretchen
The Night You Wrote That Song – The Songs of Mickey Newbury
(Proper)

Kära Gretchen,

Det har gått några år sedan jag först stötte på dig som kompositör när jag hörde Trisha Yearwoods sublima tolkning av ”On a Bus to St. Cloud”, skriven av dig. Sedan hittade jag ditt album ”Hello Cruel World” där en annan av mina favoriter finns. Jag tänker förstås på ”Five Minutes”, berättelsen om tjejen bakom bardisken som smiter åt sig en rökpaus där bakom Andy´s Luncheonette. Bara för att få några minuter för sig själv. Då blev jag fast och har sedan dess följt dig. Så jag tycker att jag känner dig rätt väl genom din musik, men jag kan förstås ha fel. Dock att du är en av de mest angelägna och bästa singer-songwriters idag står utom allt tvivel. Därför var det med viss förvåning jag tog del av nyheten att du spelat in ett album, ”The Night You Wrote That Song”, med sånger skrivna av en kollega till dig: Mickey Newbury.

Den ödesmättade, mollstämda ”The Sailor”, som inleder albumet, sätter tonen för resten av albumet som präglas av dina inkännande och gripande tolkningar. Eftersom jag själv ser mig som en ”sucker for sad songs” kan jag inte göra annat än att lyssna gång på gång där de hudnära ”She Even Woke Me Up to Say Goodbye” och ”Heaven Help the Child”, kanske Newburys bästa komposition, särskilt får min uppmärksamhet. Men visst, Gretchen, jag hade gärna sett att du inkluderat ”Lovers”, den ultimata sången om uppbrott och hjärtesorg.

Jag läste förresten någonstans att din mor föredrar Newburys mer sorgsna låtar och jag hör här att du lyssnat på henne. Det gjorde du rätt i.

Jag vet inte om du och Mickey kände varandra men ju mer jag lyssnar hör jag hur nära varandra ni står i era respektive musikaliska uttryck som blir till ett övertagande av erfarenheter där det personliga också blir det mest allmängiltiga.

Innan jag slutar vill jag att du hälsar till dina medmusikanter särskilt Barry Walsh med sitt mäktiga pianospel och Will Kimbrough vars handlag med diverse strängaspel aldrig upphör att imponeras av. Men också till de övriga som tillsammans med dig åstadkommit ett album som förenar magi och poesi i en sällsamt lyckad kombination.

All the best

Lars