The Quebe Sisters
The Quebe Sisters
(egen utgivning)

Hos The Quebe Sisters har western swingens stilbildande twin fiddles blivit triple fiddles. Systrarna Grace, Sophia och Hulda Quebe från Dallas spelar alla fiol, och de fyller ut bandet med ståbas och gitarr. Den nya skivan, deras fjärde, saknar titel. Man kunde se det som talande. Musiken behöver ingen riktningsgivande titel. Det räcker med gruppens namn.

Systrarna Quebe kallar själv sin musik »Progressive Western Swing«. Ordet progressiv står för en framåtsyftande och innovativ stilintegration. De betonar själva att de inte återskapar något, utan i stället vill föra vidare en vision, den vision som formulerades av Bob Wills och hans samtida i den då framväxande traditionen.

Och om vi ska se deras musik i förhållande till stilbildarna, är den mindre vildsint, mer renodlad i sina stilmässiga uttryck. Countryballader, bluegrassgospel, fioldriven western swing, smakfull swingsång. Den stilmässiga integrationen sker på nivån över de enskilda sångerna, även om just en gospel är bluegrass i sin instrumentala form men klassisk swing i sången. Beskrivningen av den stilistiska renodlingen anger en tendens mer än en absolut formbestämning.

Och kanske är det vägen att gå för ett modernt western swing-band? Asleep at the Wheel har ägnat ett halvsekel åt att återskapa stil och uttryck från genombrottsperioden, andra grupper har gjort detsamma fast under kortare tidsrymder. Då står The Quebe Sisters för något annat, och visst kan de göra skäl för beteckningen »Progressive Western Swing«. Oavsett etikettering ger deras instrumentala samspel och triosången, omväxlande unison och i stämmor, musiken djup och personlig karaktär.