Bluesblocket
Svart blues är ett vitt begrepp
(Recorderlig Blues)

Det är 38 år sedan Bluesblocket gav ut sin debutplatta. Nu kommer uppföljaren. Och dessutom lovar man att det ska komma ett nytt album om senast ett år. Vi får väl se hur det blir med det.

Bluesblocket bjuder på en varierad mängd blues. Där finns lite snabbare och lite långsammare låtar, där finns traditionell tunggung, stänk av rock och lite mer melodiösa saker. Texterna då? Alla texter är på svenska och Mats Zetterberg har haft pennan med i samtliga. Huvuddelen är egna verk med undantag av tre lånade grundsånger. En del är riktigt vitsiga, andra mer traditionella och några möjligen lite väl långsökta. En känner jag lite extra för. Jag växte upp i Kristianstad och har genom åren fått dra strofen ” åka till Åhus halv två för att måla båten blå”. Eller varför inte ”köpa rökt ål”, som i andras öron blev ”köpa rökt öl”. Med ”Måla båten blå” känner jag mig som hemma. Min egen dialekt.

Genom åren har ett 70-tal musiker varit del i Bluesblocket. Mats Zetterberg sång och Mac Robertson bas är de som har bildad stommen från början av 80-talet. På ”Svart blues är ett vitt begrepp” är det förutom Mats och Mac Björn Almquist på gitarr och banjo, Ingvar Krupa trummor, Troels Jensen piano, synth, orgel, dobro och flygel, Thomas Melau munspel och Pål Wikén dragspel. De är alla duktiga musiker, kompetenta instrumentalister och med en inneboende förmåga att skapa samhörighet i framförandet. Björn drar naturligtvis iväg på sin slide i inledande ”Hur stavar du till slajd?”. En alldeles lyckad inledning.

Som en bonus finns här också fem spår som spelades in på Radio Malmöhus 2010. Samma fem spår som vi har hört tidigare i en senare versioner. Kanske fem av Bluesblockets favoriter. De låter lite annorlunda. Här finns en andra gitarr i form av Lars Meding och Ralph Svensson har hoppat in på trummor. Samtidigt finns det är känsla av att det här kan vi, vi vet hur vi ska göra. Och gör det bra.

Bluseblockat har åldrats med värdighet.