Olsson, Viktor
Fjärilar Vid Floden
(TMB Records)

Äntligen! Musiikbranschen är en tuffare bransch än många förstår. Precis som inom sporten kan man komma som en ung talang och få full uppbackning men om man inte levererar förväntad försäljning eller antal streamningar så blir det lika fort tack och adjö. Viktor Olsson släppte sin debut 2015. Albumet var döpt efter hemorten ”Stenungsund” och det släpptes singlar, spelades i radio, hyllande recensioner och flera teveframträdanden och turnéer som bland annat som förakt till Anna Ternheim. Men sedan var det morsning och goodbye och den stora tystnaden.

Nu har Viktor samlat ihop sig, självförtroendet, musicerande vänner och tömt bankkontot för att satsa allt vad han kan på sin musik. ”Fjärilar vid floden” är en fyraspårs-EP som förhoppningsvis leder till ett album lite senare.

Jag upptäckte Viktor Olsson i en källare på Storsjöyran en gång. Hade då ingen aning om vem han var. Men efter den spelningen så har ”Stenungsund” blivit en av de allra mest spelade svenskspråkiga albumen någonsin hemma hos mig. Viktor Olsson har en väldigt skön, soulig röst och en förmåga att skriva melodier och texter som berör. Att han är en västkustsk arvtagare till Peter LeMarc är i det här fallet ingen överdrift - och jag är säker på att Peter håller med.

”Fjärilar vid floden” är spretigare än debuten. Och i det här fallet är det bara på gott. Det är fyra låtar som på alla sätt andas sommar i småstaden, där asfalten ångar, grusstigarna sjunger sångerna om längtan och kärlek och tunnklädda unga män och unga kvinnor rör sig runt, slickar på glassar, sippar på Aperol Spritz, tittar på varandra och ibland når blickarna igenom Tinderfiltret och ytligheten till någon slags vackrare verklighet som lika snart kan slås sönder.

Här finns trummande sommarpop, ”T-shirt & Jeans” med textrader som ”Du vet nog inte vem jag är är men jag älskar hur du dansar” och ”Jag vet att du kommer från pärlor vid kusten och jag är bara tshirt och jeans”, till hetsigare ”Bestäm dig” och de två verkliga mästerproven; den mörka, sommarnattsvemodiga, men ack så vackra, countrysoulballaden ”Där ingen säger”, en gospel för ungdom och tvivel med raden ”Du är inte ensam om att vara ensam i kväll” och den om möjligt ännu sorgsnare ”Fjärilar vid floden” om spruckna relationer, nostalgiska tankar varför livet inte blir som det borde bli; ”Jag ser att det var jag som slängde bort oss”…

Ljudbilden är uppdaterad från ”Stenungsund” och anslaget är lika mycket samtidspop som soul och gospel. Det låter förbaskat bra med genomtänkta, storslagna arrangemang som ändå inte dödar det genuina och känslomässigt berörande som höjer Viktor Olsson över många andra sommaren 2018. Det här är sommarpop som läskar men som också innehåller en eftersmak av djupaste allvar.

Viktor Olsson är tillbaka. Tappa inte bort honom igen!

/Christer B. Jarlås