Larsson, Stiko Per
Titta vi flyger
(Pappershimlen/BMG)

Tio år efter debuten kommer det sjätte albumet. 2018 har nog varit ett märkligt år för en artist som egentligen inte jobbat som andra artister. Men 2018 stod Stiko Per Larsson plötsligt inför några miljoner tevetittare i Melodifestivalen och framförde »Titta vi flyger«. Ett av de mest oväntade framträdandena någonsin. Och med sin kurbitsmålade gitarr tog han in lite verklighet i den fåniga mellovärlden. Eller som han själv sjunger på nya albumet Det händer att jag svänger när jag borde gått rakt. Självklart gick han inte vidare.

Ishockey är en annan omväg. Många känner Stiko Per Larsson som mannen bakom Leksands IFs låt »Bröder«.

På detta sjätte album fortsätter han den väg han började för tio år sedan. Melodistark singersongwriterpop med folkmusik- och americanatouch och personliga genomärliga berättelser om livets alla sidor.

Live är Stiko Per Larsson en av landets mer sedda artister efter åratal på Peace & Lovefestivalen och framför allt efter de elva tidigare vandringsturnéerna genom landet. I år är det för tolfte gången han ger sig ut på den långa vandringen för att dra in pengar till Barncancerfonden och varenda kväll ge en konsert efter vägen. Den 15 maj startar han i Göteborg och den 16 juni går han i mål hemma i Leksand. Läs mer om vandringsturnén här www.stikoperlarsson.com/copy-of-vandringsturnen

På nya albumet är låtarna starkare än helheten. I längden kan vissa låtar flyta ihop. Men sett till varje låt för sig är de alla mer än hörvärda. »Titta vi flyger« präglas mycket av att Per blivit far och bjuder på välformulerade funderingar runt uppväxt, åldrande, ansvar, barndomsminnen och vart tillvaron är på väg, Det är flera otroligt fina och gripande texter med som vanligt fängslande melodier. Här finns massor av låtar som en bredare allmänhet skulle älska bara de fick höra låtarna.

»När du inte längre hör mig«, »Kumpaner«, »Vi mot rubbet« och »I kulturens tjänst« är bara några favoriter. Särskilt den senare borde bli en standard för alla turnerande svenska musiker Man hör hur klockan klämtar för människor av vår sort/Sådana som aldrig tjänat mer än de gett bort / Men även om, även om din stjärna aldrig glänst / Så stämplar du in i kväll såklart i kulturens tjänst

/Christer B. Jarlås