Wimmer, Beth
Bookmark
(Big Beat)

Beth Wimmer är född och uppvuxen i USA, där hon spelade in sina första album. Numera har hon sin bas, vad jag förstår, i Österrike. I slutet av förra året kom hennes fjärde album ”Bookmark”, där nio av de tio låtarna är egna kompositioner. Här finns också en överraskande cover på Bowies ”Starman” som inte har någon svårighet att passa in i det sammanhang som rubriceras americana.

Det händer ju att ett ens favoriter på ett visst album växlar över tid, vilket ofta är ett kvitto på att albumet sammantaget håller hög kvalitet. Ett bra exempel är Mary Karrs och Rodney Crowells gemensamma album ”Kin”. ”Bookmark” är ett sådant album. Jag har praktiskt taget dagligen sedan december lyssnat på de här sångerna och förundrats över vad jag hör, vilken klass de här inspelningarna håller, det gäller texter, arrangemang, fantasi och spelglädje. Titlarna är ofta korta och koncisa; ”Louisiana”, ”Bookmark”, ”Mexico”, men texterna är desto mer innehållsrika. Låtarna bär var och en sina egna historier och påminner egentligen mycket om noveller. Beth Wimmers skriver också innovativa texter med ett alldeles eget uttryck. Ett exempel är inledningsraden till ”Louisiana”; I´m tired of my tears dropping like rotten apples from a tree, för övrigt en av skivans bästa låtar.

”Bookmark” är producerad av Beth och Billy Watts, som tillsammans med kollegorna i Mojo Monkeys, Taras Prodaniuk och David Raven starkt bidrar med innovativa arrangemang som effektivt stöder de ofta drömska, humoristiska och lekfulla berättelserna. Ett bra exempel är ”Mexico”, just nu min favorit.

”Bookmark” är ett makalöst bra album. Kommer Beth Wimmer till Sverige hittar ni mig längst fram.