| |||||||
Recension
Herring. Emily
Gliding
(Eight 30 Records)
”Gliding” är Emily Herrings fjärde album. Jag har inte hört de tidigare. Vid en första genomlyssning hör jag Patsy Cline, k. d.lang och Heather Myles, men snart växer bilden av en artist som framträder på sina egna villkor. Sju av de tio sångerna är skrivna av Herring som vet att väl förvalta countrymusikens traditionella temata. Ett bra exempel på det är inledningsversen till en av albumets bästa låtar; ”All the Millers in Milwaukee”:
Well I walked in to this bar the day you left me
I said give me a shot of something strong
My baby´s gone and I´m so lonley
I´m sober now but wont be for long
Merle Haggard hade inte gjort det bättre. Ett annat exempel är förmågan att länka in äldre material till sin egen canon är den utsökta versionen av Chet Atkins och Boudleaux Bryants ”Midnight”.
Herring är en berättartalang utöver det vanliga, hennes texter har ett alldeles eget uttryck, vilket är väldigt tydligt i underbara och underfundiga titellåten ”Gliding” och kanske allra bäst i ”Yellow Mailbox” vars melodi sätter sig direkt. Herring backas upp av Redd Volkaert på gitarrer, Glenn Fukunaga på bas, Dave Sanger och Will Armstrong på trummor. Dessutom bidrar Mary Cutrufello och Sophia Johnson med olika vokalinsatser.
Samtliga låtar håller högsta klass, arrangemangen är ofta klassisk honky tonk och även Western swing men bär alltid hennes egna signatur.
Albumet är lyhört producerat av Steve Fishell, som också medverkar på flera låtar med lysande dobrospel. Albumet behöver några ordentliga genomlyssningar, men det är väl avsatt tid.
”Gliding” är ett lysande album. Missa inte!
/Lars Svensson